Selasa, 22 Februari 2011

Perspektif: Saya harap saya ingat

(Ni entry lama dari blog lg satu) Edited version

1. Sabda Rasulullah SAW yang tentang dunia, pandanglah orang yang lebih bawah dari kamu tetapi tentang agama, pandanglah orang yang lebih baik dari kamu. Supaya menjadi orang yang bersyukur. Sekarang banyak yang terbalik.. orang dok pandang tinggi yang dunia.. huhuhu..

2. Ibadah wajib perlu dijaga, yg sunat jgn tak dijenguk2.. jgn dok: saya dah solat.. *peh tu? tu je ke? bawak2 la diri rajin skit buat yg sunat*

3. Sabar itu biar lah tebal. 140x.. jgn hanya spek mata yg tebal. Sabar juga perlu tebal. Ingat, sabar itu harta, sabar itu cahaya. biar org kata lembap, pasif, pengalah; tapi kalau semua itu berpaksikan sabar, itu lebih baik..

4. Senyum.. sedekah tak bermodal. Ia juga pengawet muda penjernih jiwa..

5. Menegur secara berhemah. Jgn ingat driving je kena berhemah.. jgn sound2 orang mcm pandai sgt. Ingat2 skit, ilmu kita nih tahap mana je.. pandaikah kita repair kapal selam? hafalkah kita terjemahan al-Baqarah? haaa.. renung2kan..

6. Tentang hidup. Hidup di dunia ini sementara saja, yang abadi di akhirat. Jgn tunggu tua baru nak fikir amal. Kalau sempat tua, kalau tak sempat? Sindri mau ingatlah… Tadek sapa nak ingatkan kita mende nih tetiap hari. Kita kena ingat sendiri.

7. Jadilah orang yg memberi manfaat kepada orang lain. andai kata tak dapat menyenangkan, jgn menyusahkan.

8. Doa itu menjadi dengan usaha. Doa saja tak jadi. Bila usaha dan doa belum terjawab, tawakal dan redha saja. Dia Maha Mengetahui tiap-tiap sesuatu.

9. Qanaah. Bercukup2lah. Jgn terlalu panjang cita-cita dunia melebihi cita-cita dan bekalan akhirat. Kalau terlalu mengejar dunia, yg dah cukup pun nmpk tak cukup, yang terlebey sudaaaa pun nampak tak cukup.

10. Jgn cepat jatuh hukum kat orang. Ini contoh: jgn dibidas cikgu2 anak yatim yg mengenakan yuran/gaji (especially yg private ke asrama anak yatim), kerana mereka ade tanggungjawab direct yg tersendiri; menanggung keluarga, anak bini. anak2 yatim itu adalah tanggungjawab masyarakat.

Jgn dibidas mamat-yg-tah-pape yg sibuk nak istiharah pasai nak pilih gf mana nak dijadikan bini. Kononnye smyg fardu tak cukup, ape kes nak sibuk istiharah. Kena ingat, Allah memberikan hidayah kepada sesiapa yg dipilih olehNya, bila2 masa..

11. Silaturahim itu sangat2 berharga. memanjangkan dan menjaga silaturahim;- panjang umur, murah rezeki. tak dinafikan mmg akan ade orang cari pasal dgn kita. itu satu bentuk dugaan. bila perlu beralah dan berdiam, diam sajalah. jgn jadi orang yg berpaling bila diberi salam.

12. Hormat. kat org yg tua takyah cerita, dgn kanak2 pun hormat juga. camna nak dihormati orang kalau kita tak pandai hormat orang? binatang pun nak kena hormat juga. jgn disepak terajang si kucing kurap.. dia tu tadek dosa, ko jgn buat dosa kat dia..

13. Jadilah anak yang taat kepada ibu bapa. Redha Allah ada pada redha ibu bapa.

14. Bersederhana walaupun mampu. Islam suruh jadi kaya bukan pasal nak suruh beli handbag banyak2.. *goodbye C, goodbye B*

15. Bersyukur dan janganlah terlalu terikat harta dunia; contoh: cam kalau brg rosak jangan ngamuk2 cam dah tadek masa depan.. hehehe.. dan tamau mengeluh2.. kesal itu ini, penat itu ini..

16. Umur tidak akan terjamin akan sampai ke usia tua, tapi kematian tu dijamin tiba bila2 masa.

17. Didik jiwa rindukan mati, bukan takut mati.

18. Jangan melewa-lewakan kebajikan dan taubat kerana menangguhkan perkara2 tersebut bukanlah sifat seorang mukmin.

19. Kawal marah.. bahaya marah2 nih coz seburuk2 perkataan dan pelakuan akan terkeluar/jadi ketika marah..

"Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya." As-Syura, Ayat 37

20. Sebaik-baik tabungan di dunia ialah amal soleh dan kebajikan. Miskin hakiki itu ialah bila miskin di akhirat.

"Oleh itu, apa jua yang diberikan kepada kamu, maka ia hanyalah nikmat kesenangan hidup di dunia ini sahaja dan (sebaliknya) apa yang ada di sisi Allah (dari pahala hari akhirat) adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhannya; " As-Syura, Ayat 36

21. Jaga niat amal jariah.. jgn dihitung2, jgn diungkit2.. amal yg tidak disertakan dgn adab yg betul hanya akan membatalkan pahala amal itu.

22. Latih diri menjaga akhlak. Memang banyak cabarannya, dunia semakin menduga. Tapi kalau kita tak jaga diri siapa lagi nak tolong jaga?

23. Banyakkan doa, zikir dan selawat. Berdoalah juga untuk orang lain.

24. Jangan berputus asa dari rahmat Allah. Bersangka baik lah kepadaNya kerana Dia akan mengikut sangkaan hambaNya.

25. Ingat bahawa diri ini hamba yang menumpang hidup di bumi Ilahi dan jangan sekali-kali membantah agama dan mempermain-mainkan hukum.

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya." Ali-Imran, Ayat 8

Saya harap saya ingat.. ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...