Jumaat, 18 Februari 2011

Perspektif: Amal ibadah & Investments

Assalamualaikum.

I have few things to share (berbekalkan sedikit ilmu zaman jadi Financial Planner.. *hihihi*), so here goes..

General Advice. Basically both share the same advice. Start young and be consistent. Kalau lambat start, you need to contribute more dan yang paling ditakuti is that your ability dah menurun. Maybe health-wise, memory and also time. Nak melawan liat dan alasan-alasan tu pun satu hal juga. If you start awal, when getting older you’ll get used to it. I would like to suggest memorizing ayat-ayat Syifa, Doa dan Surah-surah utama.

Risk. Just like investment yang ada risiko untung dan rugi. Jangan ingat semua amalan adalah perfect dan diterima. Kena beringat even solat tu pun ada tingkatan pahalanya, 1/10, 1/2 etc. Dan ada neraka yang ditujukan kepada golongan yang solat. Haa kenapa agaknya tu? Nauzubillah.. mohon dijauhkan. Ibadah yg diiringi riak takabur tu dia ada reverse effect yakni masuk buku kiri.

Rasanya dah banyak sedekah itu ini? Jaga niat. Sedekah yang diungkit2 tak masuk 'akaun' ye. Jika ungkit dan menyakiti penerimanya alamat terbatal pahala, terbakar hangussslah ia..

Jagalah niat hati dalam amalan. *Doa* Jaga-jaga bila sang 'S' nak sauk hasut yang bebukan.

Monitor & manage.
Daily: Solat, Zikir, Selawat, Doa, Membaca al-Quran
Weekly: Majlis Ilmu
Mon
thly: Puasa, Zakat Pendapatan, Sedekah
Yearly: Zakat Harta, Korban, Wakaf

Easy said than done? Please remember this: Cuba. Blom cuba blom tauuuu..

Selamat maju jaya menjadi hartawan akhirat. Menabunglah dengan penuh keikhlasan. Semoga ganjaran dan kegembiraan akan menjadi milik anda. ^__^

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...