Isnin, 21 Februari 2011

Blogger back to school Wk9

Assalamualaikum.

Tajwid
Masa belajar bab wakaf, Ustaz suruh refer surah al-Baqarah ayat 177. Panjang tu.. nak berhenti kat mana agaknya..




Kalau ikut makna ayat, nampak la tempat berhentinya. Tapi ofkoslah bagi umat-umat yang tak pandai bahasa arab nih, masa ngaji mmg lost la tatau apa maknanya.. hehehe..

!! chopp !!.. ustaz kata kat lidah melayu nih mmg dok gunapakai lebey kurang 1700 perkataan arab.. contoh: arnab, nikmat, rezeki..

ok back to sukatan pelajaran..

Terjemahan Ayat: Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa. Al-Baqarah, Ayat 177

* Ustaz kata kalau tatau takpe, berentilah mana-mana..

Saya rasa kena la bawa2 diri belajar nak berhenti kat mana.. sampai bila asyik2 'taktau'.. sikit2 mau pick-up bahasa arab..

Talaqqi
Pas tu kelas ngaji.. bermulalah kenaikan paras panic saya.. bertambah 50%.. ari tu ngan ustazah, after sebulan panic dah turun 30%, pastu dapat ustaz baru, panic naik balik.. hehehe..

Talaqqi dimulakan dgn bacaan surah pendek; al-Qadr
Saya masuk lmbt skit, kelas dah start.. heran kejap kenapa baca muqaddam nih? hehehe.. OoOo rupa2nya ustaz nak test, betui tak sebutan masa berenti kat qadR.. fajR



Ustaz kata baca surah ni 7x kat baby, untuk perlindungan dari pelakuan maksiat, zina

pas tu ngaji gilir2, Ali-Imran page 2..

Masa kelas Ulum, kami belajar tentang susunan surah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...