Ahad, 13 Februari 2011

Blogger back to school Wk8

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, sudah 2 bulan kami berada di Usim untuk mengikuti kelas pengajian al-Quran. Hari ni Ustaz Fathi yang mengajar tajwid dan talaqqi.

Ustaz Fathi merupakan tenaga pengajar ke-4 untuk 2T, mula-mula Ustaz Muhaimin, lepas tu Ustaz Hafiz & Ustazah Noor Najihan.

Ustaz merumuskan bab-bab tajwid;
1. Dengung/ tak dengung
2. Panjang/ x panjang
3. Tebal/ x tebal
4. Tempat keluar huruf
5. Tempat berhenti

OH! saya nak include pengajaran penting yang berunsur kelakar di sini. Ustaz la yg bagi, bukan saya suka2.. hehehe.. iaitu tiada huruf P dalam al-Quran.. dia bagi sample.. "Hayya allal PALLAAA.." huhuhu tu salah la tu..

Lagi dua kesilapan yang dijumpai masa 'spot the common mistakes' discussion ialah:

1. Yang pada bacaan doa iftitah: Wamahyaya tau. bukan wamahyahya..



Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

2. Ayat doa Surah Ali-Imran (Ayat 8): La tu zirgh, bukan la tu zik..



(Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.

Pas tu masa kelas Ulum, Ustaz Mahyuddin ajar tentang kepentingan mengenali ayat-ayat al-Quran, perbahasan ulama tentang bilangan ayat al-Quran yang berbeza-beza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...