Jumaat, 8 Julai 2011

Doa dan ubat

Tanyalah Ustaz: 8 Julai 2011
Ustaz Sharhan Safie
Topik: Doa dan ubat


Assalamualaikum.

Pagi td sempat tgk kejap seblom pi keje..

Buku Ustaz Sharhan.. harga rm25.00

Sedikit kupasan tentang Tanyalah Ustaz - Doa dan Ubat. Agak menarik bila ade penonton yang email dan menceritakan bits about pengalaman berubat, yg mana doktor yang merawatnya bukanlah seorang Muslim, tapi dia menyarankan pesakitnya berzikir.

So andai ade sesapa yang jiwa kacau, takyah susah2 pi cari pil anti-depression. Kalau still nak juga pgg benda bulat2 mcm pil.. pgg la biji-biji tasbih tu..

Combinelah ayat2 doa dgn apa juga solution dalam merawat penyakit. Kalau tak combine rugi; dah dapat pahala sabar & buleh top-up plak ngan pahala beramal membaca ayat al-Quran. :)

Peh tu jangan pi berubat dkt tempat yang menggunakan cara rawatan yang pelik lagi ganjil dan diragui. Kalau rasa2 lain mcm je, sila backout ye.

Ini Ayat syifa yang dikongsikan ustaz -

Mula-mula baca:

1. al-Fatihah

2. lepas tu baca:

Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan. Al-Furqan, Ayat 23

3. Ditutup dengan ayat:

Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. Al-Hasyr, Ayat 21

Antara simptom-simptom penyakit gangguan (updated)
  • Belakang sakit, lenguh tatau kenapa
  • Sejuk2 kaki
  • Sakit2 sendi
  • Berpeluh tapak tangan, kaki sampai melekit
  • Melenting2 hatta perkara kecik yg remeh2
  • Berdebar2 secara tiba-tiba *tak bersebab*
  • Pening kepala yg melampau *makan ubat tak jalan*
  • Ada kesan-kesan lebam
  • Simptom gangguan pada waktu senja

Ayat mempermudahkan jodoh.. (takyah mandi bunga yg pelik2.. silap bunga kang gatai.. dah kena penyakit lain)


Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya. Yassin, Ayat 36

General advice, bacalah al-Quran secara konsisten, jaga waktu solat dan jaga wudhu. InsyaAllah hati akan sejuk dan kita akan menjadi lebih kuat; fizikal dan mental. Jangan putus berdoa.

Doa itu senjata orang mukmin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...