Jumaat, 14 Januari 2011

Seni hiasan kitab al-Quran

AL-QURAN adalah kitab suci umat Islam yang merupakan sebuah buku yang mengandungi himpunan wahyu Allah SWT kepada Nabi SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail a.s.

Hiasan muka surat hadapan al-Quran dari Iran.

Wahyu diturunkan selama 10 tahun di Mekah dan 13 tahun di Madinah. Ayat al-Quran pertama yang disampaikan oleh malaikat Jibrail a.s kepada Nabi Muhammad SAW adalah ayat pertama - ayat lima daripada surah al-Alaq yang bermaksud: Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia yang mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

Al-Quran dibukukan selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW. Usaha mengeluarkan satu versi penulisan dan susunan yang seragam untuk semua umat Islam.

Ia dilakukan pada zaman pemerintahan khalifah Islam yang ketiga, Khalifah Uthman r.a berdasarkan kepada jilid al-Quran yang dibukukan sebelum itu ketika zaman Saidina Abu Bakar r.a iaitu khalifah yang pertama selepas kewafatan Rasulullah SAW.

Penulisan al-Quran kemudiannya berkembang dengan pesat dan memperkenalkan satu lagi seni iaitu seni hiasan al-Quran.

Baca artikel penuh di Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...