Isnin, 10 Januari 2011

Blogger back to school Wk4

Maaf kerana untuk kategori Journal start2 terus saja ke minggu 4. Sebenarnya saya agak doubtful nak buat entry tentang kelas yg saya hadiri. Pertama sekali tentang bahasa; saya ni jenis selamba2 loyar buruk, jadi agak payah untuk saya berbahasa 'skema'. Yang kedua tentang diri saya, risau bila ada yg read blog ini dan jumpa journal sambil naik hairan; kenapa entry & pengisian lain berilmiah, tapi bab journal macam agak huru hara. Takut visitors pula dilanda doubt especially if mereka tak tgk profile saya betul-betul.. sorong papan tarik papan..

Tapi untuk menyuntik some personal elements ke blog ini (as a blogger - it is advised to have some interactions and relate with readers), maka saya firmkan keputusan untuk includekan journal pembelajaran saya. (oh ya. maaf sekali lagi kena bahasa rojak mix eng-malay ini).

one more thing saya nak highlight is that some Islamic blogs direka dan dimoderate based on expertise; mcm ustaz, ustazah yang buat sharing dan berkaliber untuk bersoal jawab. Rahmat al-Quran (RQ) ini pula based on interest and appreciation.

ok now back to tajuk..

Saya kini menghadiri kelas Talaqqi al-Quran di sebuah Uni. Sebenarnya plan asal nak mencari private class one to one, kerana saya rasa ingatan ilmu tajwid saya mmg dah tahap kritikal dan sebutan huruf pun macam tak betul kerana habit saya bercakap laju dan agak monotone. Saya sedar because sometimes kawan saya tak pick-up apa yang saya cakap.

Saya banyak rely on terjemahan, tanpa mengaji dan untuk hafazan ayat-ayat doa saya akan refer kepada audio bacaan; quranexplorer untuk memastikan cara bacaan. That's the easiest way to refer since kerja saya ialah seorang webmaster. Everyday berjam-jam saya dok depan laptop.

Saya akan memendekkan cerita sebelum saya cerita panjang-panjang yang tidak perlu..

Pelajaran Week 4

Untuk kelas Tajwid: Hukum Mad.

Untuk kelas Talaqqi: *saya sibuk hafal hukum mad, tapi saya lupa hukum tanwin & nun mati. mim mati saya ingat. huruf qalqalah pun saya ingat. bila Ustazah Najihan suruh mengaji saya.. *terpusing, terpuing2* hehehe

Untuk kelas Qiraat: Ustaz Adzam bacakan surah al-Insan mengikut Riwayat Warsy an Nafi'e. Selepas itu dia menjelaskan perbezaan bacaan.

Untuk kelas Ulum: Ayat Makkiyah dan Madaniah; cara-cara pembahagian ayat.

Tu je untuk kali ini. Maybe next time saya akan elaboratekan point-pointnya. InsyaAllah.

Kelas ini 4 hours straight; no break. Saya harap next week jangan la terlupa lagi bawak air bekal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...