Khamis, 24 November 2011

Event: Twins of Faith

Assalamualaikum.

Rasanya ramai dah tau about Twins of Faith event this coming December. Hope to see you there!

Get your ticket before 1st Dec yer.. special price RM100 :)

Rabu, 23 November 2011

Khatam al-Quran pada usia muda

MELENTUR buluh biarlah daripada rebungnya. Begitulah perumpamaan yang perlu diamalkan oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak bagi memulakan langkah kehidupan mereka di dunia ini.

Setiap ibu bapa pastinya mengimpikan cahaya mata yang soleh dan solehah yang dapat menjaga mereka apabila sudah tua dan mampu mendoakan apabila sudah tiada.

Hakikatnya, ia terletak di tangan ibu bapa itu sendiri. Ibu bapa yang bertanggungjawab mencorakkan dan menentukan masa depan anak-anak sama ada baik atau buruk.

Jika baik acuannya maka baiklah peribadi anak tersebut. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Setiap anak yang dilahirkan di atas fitrah (suci), maka ibu bapanya yang menjadikan mereka Yahudi, Nasrani atau Majusi. (riwayat Muslim)

Oleh itu, salah satu pendekatan berkesan dalam mendidik anak-anak adalah melalui pendedahan ilmu agama dan al-Quran sejak mereka kecil.

Ia merupakan langkah terbaik dalam memastikan generasi muda tersebut dapat menjadikan al-Quran dan ilmu agama sebagai panduan hidup.

Sekurang-kurangnya ilmu agama mampu menjadi asas pengetahuan untuk anak-anak membezakan perkara yang baik atau buruk. Seterusnya, melindungi mereka daripada terjebak dengan persekitaran gejala sosial yang semakin berleluasa masa ini.

Seorang tokoh yang merupakan ulama terkemuka dunia Islam, Abu Abdullah Muhammad ibn Idris atau lebih dikenali sebagai Imam As-Syafie harus dijadikan contoh terbaik oleh setiap ibu bapa dalam mendidik anak-anak.

Seawal usia tujuh tahun beliau telah menghafal al-Quran dan pada usia 10 tahun Imam As-Syafie menghafal kitab hadis Al-Muwatha karangan Imam Malik. Semasa berusia 15 tahun beliau telah mampu memberi fatwa.

Pendekatan inilah yang ditekankan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dalam mendidik dan mendedahkan murid sekolah tadika Islam di bawah kendaliannya di seluruh Wilayah Persekutuan.

MAIWP baru-baru ini menganjurkan Majlis Khatam al-Quran Perdana 2011 di Masjid Khalid Al-Walid, Kuala Lumpur.

Seramai 900 murid daripada 71 Tadika Islam MAIWP yang terdiri daripada lima zon iaitu Zon Bandar Tun Razak, Zon Batu, Zon Bangsar, Zon Setapak dan Zon Titiwangsa menyertai majlis khatam al-Quran tersebut.

Perkarangan dewan solat masjid bergema dengan alunan bacaan Juz Amma oleh murid berumur antara 5 dan 6 tahun itu sebagai simbolik khatam al-Quran.

Majlis perasmian disempurnakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Dr. Muhammad Yamin Ismail; Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Che Mat Che Ali dan Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera, Brigedier Jeneral Mustafa Abdul Manaf.

Jamil Khir berkata, penganjuran majlis seperti ini adalah inisiatif yang cemerlang dan usaha pintar penganjur dalam mendedahkan murid dengan ayat-ayat al-Quran pada usia muda sebagai pedoman pada masa depan.

"Lumrah bagi setiap kanak-kanak seawal usia 5 dan 6 tahun menghabiskan masa dengan bermain dan berseronok bersama rakan-rakan. Malah pada usia itu, terdapat segelintir kanak-kanak yang belum dapat membezakan baik dan buruk (mumaiyiz), apatah lagi mengenal erti kehidupan.

"Namun, majlis khatam al-Quran anjuran MAIWP ini adalah satu usaha transformasi dakwah pihak penganjur yang cemerlang dalam mendorong murid untuk berjaya khatam al-Quran pada usia seawal 5 tahun," katanya.

Waktu pembelajaran di Tadika Islam MAIWP bermula daripada pukul 8 pagi hingga 1 tengah hari dan murid-murid memulakan kelas dengan membaca al-Quran setiap hari.

Dalam perkembangan berkaitan, Jamil Khir berkata, kerajaan meluluskan RM442,000 kepada MAIWP untuk menyediakan i-Iqra' kepada setiap kelas tadika Islam MAIWP bermula Disember ini.

I-Iqra' adalah proses pembelajaran al-Quran menggunakan teknologi yang terdiri daripada tiga komponen iaitu pen digital, mesin interaktif, dan buku i-Iqra' yang diaktifkan menggunakan cip elektronik.

Sementara itu, Dr. Muhammad Yamin berkata, program itu adalah inisiatif bagi memastikan generasi akan datang memartabatkan al-Quran sebagai panduan hidup.

"Melihat gejala sosial dan keruntuhan akhlak segelintir anak muda dan remaja masa kini, MAIWP yakin pendekatan yang dilaksanakan ini mampu melahirkan generasi muda yang mempunyai nilai dan sahsiah peribadi berlandaskan ajaran Islam," katanya.

Bagaimanapun, kata Dr. Muhammad Yamin, usaha membudayakan pengajian al-Quran tidak boleh terhenti sekadar di sekolah atau program sedemikian.

Katanya, ibu bapa memainkan penting dalam mendidik dan sentiasa mengajar anak-anak mengenai ilmu al-Quran di rumah.

"Salah satu cara terbaik adalah mendedahkan ajaran ilmu agama yang sempurna kepada anak-anak supaya dapat menjadi panduan bagi melindungi mereka daripada dipengaruhi oleh persekitaran yang boleh menjejaskan fitrah mereka," katanya.

Sejak tahun 2009 hingga 2011, sebanyak 53 Tadika Islam MAIWP telah ditambah baik dengan kos sebanyak RM2 juta.

Usaha itu akan diteruskan pada tahun 2012 dengan peruntukan RM790,000 sebagai penambahbaikan prasarana tadika Islam MAIWP.

Sumber: Utusan Malaysia

30 Minit Ustaz Don


‎[UST DON] Assalamualaikum..
bismillah...Ya Allah, minta maaf tadi tak sempat bagitau...kepada semua yang nk mempelajari Al-Quran, pastikan anda ada SEBUAH Al-Qur'an yang KHUSUS(KHAS) untuk anda TANDA, TULIS NOTA, GARIS, dan sebagainya pada Al-Qur'an tersebut BAGI TUJUAN PEMBELAJARAN bukan niat nk conteng2...sbb, ini akan memudahkan anda dan bawaklah Al-Qur'an tersebut kemana2 kelas pengajian sebagai membantu anda...insyaAllah, ini lah seperti yang telah di ajarkan oleh guru kami.. :)... Wallahu a'lam...

Status 30 Minit Ustaz Don: 23 November, 2011

Jumaat, 18 November 2011

910 murid khatam al-Quran

Sebahagian daripada kanak-kanak tadika Islam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menyertai Majlis Khatam Al-Quran Perdana 2011 di Masjid Khalid Alwaled, Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur, semalam. - Utusan/Shahril Aizat Ahmad

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Seramai 910 murid Tadika Islam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) melakar sejarah tersendiri apabila menyertai Majlis Khatam Al-Quran Perdana 2011 di sini hari ini.

Menariknya, semua murid berkenaan berusia sekitar enam tahun dan terdiri daripada murid tadika di lima zon iaitu zon Bandar Tun Razak, Bangsar, Batu, Setapak dan Titiwangsa

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, majlis itu kali pertama diadakan sejak penubuhan tadika MAIWP sekitar 1980-an.

"Dengan pendekatan yang dilakukan MAWIP kita dapat menyediakan murid yang boleh membaca al-Quran dan khatam pada usia muda.

"Pendekatan ini akan memberi satu nilai tambah kepada murid kerana apabila mereka melangkah ke sekolah, mereka lebih tenang dan dapat memberikan fokus kepada mata pelajaran lain," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis berkenaan di sini, hari ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Dr. Muhammad Yamin Ismail dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Che Mat Che Ali.

Jamil Khir berkata,, MAIWP sentiasa bersedia dengan kurikulum dan dana bagi menampung peningkatan keperluan murid pada masa depan termasuk mewujudkan lebih banyak tadika di seluruh Wilayah Persekutuan.

"MAIWP membelanjakan sebanyak RM10 juta setahun bagi menguruskan tadika memandangkan kita serius dan komited untuk melahirkan generasi bermodal insan yang tinggi," katanya.

Selain itu, Jamil Khir juga tidak menolak kemungkinan menjadikan majlis berkenaan sebagai acara tahunan MAIWP.

"Insya-Allah kita akan meneruskan majlis ini pada tahun-tahun hadapan dan dimasukkan ke dalam kalendar MAIWP bagi memberi motivasi kepada ibu bapa memilih tadika untuk pendidikan awal anak-anak mereka," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

Khamis, 17 November 2011

Telekung

Assalamualaikum. Iklan jap hehehe..

Kalau ada yang berminat utk order telekung nih, saya boleh tolong belikan.

Saya beli kat Batu Pahat, Johor (hometown). Cutting muka macam tudung umrah. Suka pakai yg ni because it covers belah tepi muka nicely. Bawak 1 pi opis, kengkawan terus kirim. So kalau ade yg nak tumpang kirim sekali buleh je coz saya nak balik kg next week. :)

Ada 2 jenis: Kain Cotton: RM45/Kain licin: RM53
Kain jenis jerut. Yg biasa medium size, and ada size XL.

Kalau nak, email my gmail = jojet177@. If require postage, +RM7 ye.

If you are staying in BP or nearby and wish to buy this telekung, for your info the shop is located at Jalan Ismail.. Nama kedai Pusat Sulaman An-Nur. Ada jual jubah and kelengkapan umrah yang lain.


Ulangtahun Terindah

Semanis Kurma: 17 November 2011
Tajuk: Ulangtahun Terindah

Ayat Doa 1 (Doa utk pasangan):
Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau mengetahui akan apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami zahirkan dan tiada sesuatupun di langit dan di bumi, yang tersembunyi kepada Allah! Surah Ibrahim, Ayat 38

Ayat Doa 2 (Elak runsing):

Dan (sebagai bersyukur) berkatalah mereka: Segala puji tertentu bagi Allah, yang telah menghapuskan perasaan dukacita dari kami; Sesungguhnya Tuhan kami Maha Pengampun, lagi sentiasa memberi balasan yang sebaik-baiknya (kepada orang-orang yang taat); Al-Fathir, Ayat 34

Nota (Tips meraikan ulangtahun):
1. Tukar suasana rumah
2. Sediakan kegemaran pasangan (masakan)
3. Berikan kejutan, special treatment
4. Belikan hadiah
5. Pergi bercuti

Sujud syukur dan banyakkan berdoa utk kebahagiaan keluarga.


Rasm al-Quran terpelihara

Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD

PENINGGALAN Nabi Muhammad SAW yang paling bernilai kepada umat Islam adalah al-Quran dan sunnahnya. Walaupun Rasulullah SAW tidak pernah membaca satu kitab pun sebelum dibangkitkan menjadi Rasul atau menulis satu kalimah tetapi baginda menggalakkan umatnya mempelajari ilmu tulisan dan bacaan.

Ia sebagaimana tindakan baginda kepada tawanan Perang Badar. Lebih utama lagi adalah membuktikan bahawa al-Quran yang dibawanya bukan ciptaan baginda tetapi diturunkan oleh Allah SWT.

Perkembangan teknologi yang berlaku sepanjang tahun hingga ke hari ini juga memberi kesan kepada Mushaf.

Jika dulu al-Quran ditulis dengan tangan tetapi pada hari ini ia dicetak dengan mesin menggunakan teknologi terkini. Al-Quran juga kini boleh dimuat turun dalam bentuk digital.

Cetakan al-Quran dan al-Quran digital masih lagi menggunakan kaedah tulisan yang diwarisi daripada Rasulullah SAW.

Penjagaan yang rapi untuk memastikan bacaan al-Quran tidak berubah dan nilai warisan daripada Rasulullah SAW terus terpelihara.

Keunikan rasm al-Quran ini terus terpelihara kerana ulama selalu memberi fatwa dan nasihat kepada umat Islam supaya menjaga nas al-Quran.

Imam Ahmad umpamanya berkata, haram menyalahi khat mushaf Uthman walaupun pada huruf wau, ya, alif dan yang lain.

Imam Baihaqi pula berkata sesiapa yang menulis Quran maka hendaklah menjaga ejaannya yang telah ditulis para sahabat dan jangan menyalahi atau merubah apa yang telah mereka tulis.

Ini kerana sesungguhnya mereka (para sahabat) adalah orang yang paling banyak ilmu, yang paling betul hati dan lidah, yang paling beramanah berbanding kita maka tidak selayaknyalah kita merasa sangsi untuk mencari kesalahan mereka.

Selain itu, pengekalan rasm al-Quran terus terjaga kerana ia memberi kesan kepada bacaan kitab suci tersebut.

Umpamanya, kalimah rahmat yang ditulis dengan dua bentuk sama ada berakhir dengan ta' marbutah atau ta' maftuhah.

Jika kalimah rahmat ditulis dengan ta' marbutah di akhirnya, ketika wakaf ia dibaca dengan ha dan jika akhirnya ialah ta' maftuhah, ketika wakaf ia dibaca dengan ta.

Segala tanda dalam al-Quran meliputi baris, tasydid, tanda mad (panjang), sukun (mati) dibincangkan ulama terdahulu dengan teliti.

Setiap satunya ditanda dengan ulama bersepakat berdasarkan kepada kejelasan dan hujah.

Umpamanya tanda fathah (baris atas), asalnya adalah alif yang dicondongkan. Tanda dhommah (hadapan) asalnya wau yang dikecilkan dan semuanya itu amat bersesuaian dengan bacaan fathah di mana mulut pembaca akan terbuka dan jika pembaca membaca dhommah mulut si pembaca akan muncung.

Hasil sepakat ulama dan hujah yang kuat ini menjadikan masyarakat Islam seluruh dunia boleh membaca al-Quran tanpa ada kekeliruan.

Namun ada juga setengah pihak yang ingin menandakan al-Quran dengan alamat yang baru.

Walhal mereka tidak menghafaz al-Quran sebagaimana ulama terdahulu, kitab-kitab Dabt dan Rasm tidak pernah mempelajari bahkan tidak ada dalam simpanan mereka sebagai rujukan.

Sumber: Utusan Malaysia

Khamis, 10 November 2011

Rezeki di hujung usia

Semanis Kurma: 10 November 2011
Tajuk: Rezeki di hujung usia
Tetamu: Dr Harlina Siraj, Pn Roslinda & Pn Maizatul

Surah-surah yang disarankan dibaca ketika mengandung:

1. al-Fatihah
2. surah Maryam
3. surah Luqman
4. Surah Yusuf
5. Yassin

Ayat doa 1


Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)? Kalau engkau memandang aku sangat kurang tentang harta dan anak berbanding denganmu. Surah Kahfi, Ayat 39

Ayat doa 2

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika dia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi. Surah al-Anbiya', Ayat 89

Ayat doa 3


Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan. Surah Ali-Imran, Ayat 38

Kerana sihir rumahtangga binasa

Semanis Kurma: 13 Oktober 2011
Tajuk: Kerana sihir rumahtangga binasa
Tetamu: Ustaz Sharhan

Kes 1: Caller memberitahu bila berjauhan dengan isteri terasa rindu, tapi bila berdekatan rasa benci.
1. Dicadangkan membuat solat hajat dengan niat merawat/berubat. Doakan kebahagiaan suami isteri dan zuriat dan ditutup dengan ayat 21 surah al-Hasyr.

2. Amalkan membaca ayat 102, surah al-Baqarah yang bermaksud:


Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya) kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya). Dalam pada itu ada juga orang-orang yang mempelajari dari mereka berdua: Ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui. Surah al-Baqarah, Ayat 102


Ayat pendinding diri 1:


(Nabi Musa pun mencampakkan tongkatnya yang terus menelan segala benda sihir mereka), maka keadaan yang demikian menjadikan ahli-ahli sihir itu segera merebahkan diri sujud sambil berkata: Kami beriman kepada Tuhan yang mengutus Nabi Harun dan Nabi Musa. Surah Taha, Ayat 70

Ayat pendinding diri 2:



Maka sabitlah kebenaran (mukjizat Nabi Musa) dan batallah (sihir) yang mereka telah lakukan. Surah al-A'raf, Ayat 118

Ayat amaran bagi yang mengamalkan sihir:

(Amalkanlah perkara-perkara itu) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun denganNya dan sesiapa yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan). al-Haj, Ayat 31

Jumaat, 4 November 2011

Umat al-Quran I & II

Sila saksikan di tonton.com.my bagi yang terlepas tgk kat TV. Saya pun sempat tgk Part 1 kat rumah, part 2 tgk online :)

Antara persoalan yang dijawab Ustaz Syed ialah tentang adab dengan al-Quran, pengertian tadarus, kepentingan dan tertib mempelajari al-Quran.

Notes:

1. Kalamullah pembukaan Part I:
Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian; Surah Fatir, Ayat 29

2. Al-Quran ialah petunjuk kehidupan, mukjizat Nabi Muhammad SAW. Sesiapa yang berpegang kepada mukjizat, selamat hidup di dunia dan akhirat.

3. Pentingkan pelajaran al-Quran kepada anak-anak. Bacaan anak-anak turut menjadi pahala kepada ibu bapa. Janganlah mengabaikan pendidikan al-Quran kerana itu merupakan satu hak anak-anak.

4. Tertib pengajian al-Quran; dimulakan dengan kelas tajwid, kemudian tafsiran, barulah diikuti Qiraat dan Tarannum (utk org2 biasa)

5. Kalamullah pembukaan Part II: "(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur." Al-Baqarah, Ayat 185

6. Perbetulkan niat mempelajari al-Quran. Niatkan ingin menjadikan Kalamullah sebagai panduan hidup di dunia agar selamat di akhirat.

7. Baca al-Quran lebih afdhal dari berzikir. Jika masa pendek, berzikirlah. Kalau ketika beriktikaf, bacalah al-Quran.
Kita gilirkan ikut timing dan kesesuaian.

8. Utk yang mengajar, seimbangkanlah ketegasan dan kelembutan dalam pengajaran. Berpatutan. Kalau garang keterlaluan ditakuti pelajar hilang minat.

Khamis, 3 November 2011

Kembara Korea - Oct 2011

Assalamualaikum. Titipan ringkas travelogue ke Korea baru-baru ini. Negara ke-5 yang saya kunjungi. 4 lawatan sebelum ini ke Jepun, Indonesia, Vietnam dan Singapura. Alhamdulillah, perjalanan kami aman dan selesa.

Gambar berikut ialah Seoul Central Mosque di Itaewon. Di kawasan Itaewon inilah terdapat banyak restoran yang menyediakan juadah halal.

Bersama rakan-rakan di laluan naik ke masjid.

Kami makan kat sini. Order Bulgogi, Bibimbap & Briyani Ayam. Rege Briyani = 10k won.. lebey kurang RM28? hehe.. biasalah.. kat obersi mmg mahal skit..

Poster ceramah yang dipaparkan di restoran.

Islam information office di Itaewon. Ada kedai buku Islam berdekatan. Sempat masuk book store tu sekejap, ingat nak singgah lg lepas zohor but then hari tu Friday, so masa otw balik tu kedai still tutup. Hajat nak beli al-Quran Korea tidak tercapai. Tak ada rezeki kali ini. Sempat belek2 yg kat masjid. :)

Click here to visit web kedai buku Islamic Book Center.
Click here to visit web Islam Information.

Salam Bakery. Ade 2-3 buah di area Itaewon. Kali ke-3 jumpa bakery ni terus masuk. Beli Baklava. Sedap.

Nami island. Skg tgh autumn.

Muka penat, menapak dan menangga. Kami travel mostly by subway & bas. Korea subway sgt tourist friendly.

Untuk pembaca blog yang ingin dan suka travel, saya ingin share sedikit info dan tips.

Travel tips:

1. Sebelum balik, advisable to convert your extra Won to USD. Dah balik M'sia tukar plak USD to RM. Kalau kat Malaysia margin pertukaran Won ke RM sgt besar.. loss. Other recommended currencies: Yen, Euro and Pound.
2. Kat tmpt2 minoriti Islam ni mmg susah nak jumpa surau. Options tempat solat: changing rooms, bawah tangga atau last choice.. book karaoke room <- pelik tapi benar, tmpt karaoke depa tak seriuh tmpt karaoke kita.. Saya pernah ke HRC Osaka membeli souvenir (mlm), dan terasa hairan kerana kwsnnya agak aman.. Oh ye.. kalau kat public area kena cctv-alert skit ye..
3. Nami Island & Everland ada prayer room.
4. Baju mesti solat compliance and jgn lupa - always bring along compass and prayer mat.
5. Utk solat dalam aeroplane, ade buku panduan solat disediakan (if naik MAS/saya tak sure abt Airasia, sorry). You can ask it from cabin crew. You can either solat kat tmpt duduk or at their rest area. Advisable solat duduk kat seat. Saya pening skit gegar2 nih.
5. Tiada visa diperlukan dan makanan boleh dibawa dari Malaysia. Pack saja masuk bagasi.

Info Solat:
Click here untuk waktu solat South Korea. Can use the site utk check waktu solat internationally juga.

Selamat mengembara, learn thru experience and observations. Semoga perjalanan senantiasa dipermudahkan dan dilindungiNya.

Masjid Negara rai pelajar tahfiz

Sumber: Utusan. Para pelajar bergambar dengan Syaikh Ismail Muhammad (tujuh dari kiri) selepas Majlis Ihtifal di Masjid Negara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: Orang yang membaca al-Quran dan dia mahir dengannya bersama malaikat yang mulia dan orang yang taat. Sesiapa yang membaca al-Quran sedangkan dia tersekat-sekat padanya dan dia begitu susah atasnya maka baginya dua pahala (pahala membaca dan pahala kesusahan). (riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis di atas menunjukkan betapa besarnya ganjaran Allah kepada mereka yang berusaha mempelajari al-Quran. Sehinggakan mereka yang berhadapan kesukaran atau merangkak-rangkak membaca al-Quran diberikan dua ganjaran pahala.

Bagi melahirkan generasi yang celik al-Quran, Masjid Negara mengambil inisiatif menganjurkan kelas tahfiz kanak-kanak/remaja sejak beberapa tahun lalu.

Baru-baru ini dianjurkan Majlis Ihtifal 2010 - Penyampaian Sijil Tamat Pengajian Kelas Tahfiz Kanak-Kanak/Remaja bagi Sesi 2010 dan Kelas Pengajian Wanita bagi Sesi 2009/2010 di Dewan Syarahan Utama, Masjid Negara.

Majlis ini diadakan untuk menyampaikan sijil tamat pengajian kepada pelajar-pelajar bagi Kelas Kelas Tahfiz Kanak-Kanak/Remaja dan Kelas Pengajian Wanita di mana peperiksaan akhir bagi Sesi 2009/2010 diadakan pada 12 dan 19 Disember 2010.

Ia dirasmikan oleh Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syaikh Ismail Muhammad. Turut hadir, Penyelaras Program yang juga Penolong Pengarah Kanan Unit Pendidikan, Masjid Negara, Mohammad Zaki Ibrahim.

Antara pengisian Majlis adalah Ceramah Motivasi al-Quran yang disampaikan oleh Shahrul Qarnain Mohd. Nazir dari Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Majlis diserikan lagi dengan bacaan ayat suci al-Quran oleh Muhammad Danish Iskandar iaitu salah seorang pelajar Kelas Tahfiz al-Quran Masjid Negara bagi Sesi 2011.

Tiga pelajar tahfiz yang tamat pengajian juga memperdengarkan bacaan al-Quran.

Salah seorang daripadanya adalah Tokoh Pelajar Terbaik bagi Sesi 2010 iaitu Muhammad Na'im Kambali, 16.

Beliau menghafaz enam juzuk dan mengikuti kelas tahfiz sejak berusia 10 tahun.

Seorang lagi pelajar terbaik ialah Nur Hasanah Mohd. Jamil, 19 yang telah empat tahun mengikuti kelas tahfiz di Masjid Negara.

Objektif utama majlis adalah memberi pengiktirafan kepada para pelajar di atas kejayaan mereka.

Ia juga bagi menggalakkan para pelajar meneruskan pengajian mereka sehingga tamat seterusnya memberi dorongan kepada pelajar berkhidmat kepada masyarakat bersesuaian dengan kejayaan mereka.

Sumber: Utusan Malaysia

Unik Rasm Quran

Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD

ILMU Rasm jarang dibincang secara terbuka di masjid dan surau sebagaimana ilmu tafsir, fikah, tauhid dan lain-lain. Kebiasaannya ia dibincang di kelas pengajian al-Quran bersama dengan ilmu tajwid, dabt dan qiraat.

Ramai masyarakat lebih tertumpu kepada memahami makna al-Quran. Ini selaras tujuan Quran diturunkan adalah menjadi panduan hidup. Selain itu, ia didorong oleh faktor guru yang ramai dan berkemampuan, di samping kitab tafsir yang banyak dan mudah didapati di pasaran.

Kandungan ilmu Rasm Quran adalah menghurai berkaitan hazf huruf, ithbat huruf, badal, berkaitan huruf hamzah, wasl, fasl (sambung dan pisah kalimah) dan berkaitan dua qiraat yang ditulis dengan satu tulisan.

Ia lebih bersifat ilmiah dan amat sesuai dipelajari bagi yang mendalami tatacara penulisan al-Quran.

Namun ia adalah maklumat penting yang perlu ada untuk memahami cara penulisan al-Quran. Rasm al-Quran yang diamalkan dalam mushaf pada masa ini, bermula di zaman Rasulullah SAW. Kebanyakan ulama menyatakan ia adalah tauqifi.

Rasulullah amat memberi perhatian kepada wahyu yang diturunkan kepadanya dan amat amanah dalam menyampaikan wahyu tersebut.

Baginda juga mengarah para sahabat menulis wahyu dan apabila siap menulis wahyu, baginda meminta penulis wahyu membacakan kepadanya bagi tujuan memastikan ia ditulis dengan tepat.

Abdul Aziz al-Dabbagh menyatakan bahawa tidak ada seurat rambut pun bagi sahabat r.a dan yang lain dalam urusan penulisan al-Quran. Tetapi ia adalah tauqif daripada Rasulullah SAW. Bagindalah yang mengarah kepada mereka menulis mengikut keadaan tersebut sama ada menambah alif atau mengurangkannya.

Seterusnya baginda menyatakan jika susun atur al-Quran adalah mukjizat maka rasmnya juga adalah mukjizat.

Bagi mereka yang selalu membaca al-Quran dan memerhatikan bentuk tulisannya akan mendapati beberapa kelainan tulisan walaupun pada kalimah yang sama.

Umpamanya kalimah Ibrahim di ayat 124, 125, 126 surah al-Baqarah di tulis dengan huruf ya' kecil antara huruf ha dan mim di atas kalimah. Tetapi kalimah Ibrahim dalam surah Maryam di ayat 41, surah Saffat ayat 83 ditulis dengan huruf ya' dalam kalimah.

Dalam bab tulisan ta' marbutah atau dipanggil ta simpul dan ta' maftuhah terdapat kalimah yang sama seperti syajarah yang bermaksud pokok. Dalam surah al-Israk ayat 60, syajarah ditulis dengan ta' marbutah.

Begitu juga tulisannya dalam surah al-'Araf pada ayat 19, 20 dan 22. Tetapi dalam surah al-Dukhan ayat 43, kalimah syajarah ditulis dengan ta' maftuhah.

Bagi kalimah al-Quran yang terdapat dalam beberapa surah ditulis dengan dua bentuk. Pertama, ithbat alif selepas huruf hamzah seperti di ayat 9 surah Israk, ayat 77 surah al-Waqiah, ayat 21 surah al-Hasyr dan lain-lain.

Bentuk kedua ditulis dengan hazf alif selepas huruf hamzah di dua tempat sahaja iaitu di ayat kedua surah Yusuf dan ayat ketiga surah al-Zukhruf.

Kesemua tulisan dalam al-Quran adalah tauqifi dan rahsia perbezaan tulisan dalam kalimah yang sama bentuk tulisan dan maknanya tidak diketahui secara jelas kehendaknya.

Namun terdapat juga ulama yang menghurai maksud perbezaan tulisan tersebut. Rasm al-Quran adalah unik dan perlu kepada pengamatan dan jika susun atur kalimahnya mukjizat maka tulisannya juga adalah mukjizat.

Sumber: Utusan Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...