Jumaat, 18 November 2011

910 murid khatam al-Quran

Sebahagian daripada kanak-kanak tadika Islam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menyertai Majlis Khatam Al-Quran Perdana 2011 di Masjid Khalid Alwaled, Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur, semalam. - Utusan/Shahril Aizat Ahmad

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Seramai 910 murid Tadika Islam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) melakar sejarah tersendiri apabila menyertai Majlis Khatam Al-Quran Perdana 2011 di sini hari ini.

Menariknya, semua murid berkenaan berusia sekitar enam tahun dan terdiri daripada murid tadika di lima zon iaitu zon Bandar Tun Razak, Bangsar, Batu, Setapak dan Titiwangsa

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, majlis itu kali pertama diadakan sejak penubuhan tadika MAIWP sekitar 1980-an.

"Dengan pendekatan yang dilakukan MAWIP kita dapat menyediakan murid yang boleh membaca al-Quran dan khatam pada usia muda.

"Pendekatan ini akan memberi satu nilai tambah kepada murid kerana apabila mereka melangkah ke sekolah, mereka lebih tenang dan dapat memberikan fokus kepada mata pelajaran lain," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis berkenaan di sini, hari ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Dr. Muhammad Yamin Ismail dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Che Mat Che Ali.

Jamil Khir berkata,, MAIWP sentiasa bersedia dengan kurikulum dan dana bagi menampung peningkatan keperluan murid pada masa depan termasuk mewujudkan lebih banyak tadika di seluruh Wilayah Persekutuan.

"MAIWP membelanjakan sebanyak RM10 juta setahun bagi menguruskan tadika memandangkan kita serius dan komited untuk melahirkan generasi bermodal insan yang tinggi," katanya.

Selain itu, Jamil Khir juga tidak menolak kemungkinan menjadikan majlis berkenaan sebagai acara tahunan MAIWP.

"Insya-Allah kita akan meneruskan majlis ini pada tahun-tahun hadapan dan dimasukkan ke dalam kalendar MAIWP bagi memberi motivasi kepada ibu bapa memilih tadika untuk pendidikan awal anak-anak mereka," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

2 ulasan:

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...