Rabu, 28 Disember 2011

RQ Insight: Muslimat are blessed & honored with Hijab

Assalammualaikum. Bismillahirrahmanirrahim.
Firman Allah SWT: 

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." Surah an-Nur, Ayat 31



RQ Insight: Muslimat are blessed & honored with Hijab


Alhamdulillah, hari ini saya baca a very good article on Hijab, tentang dilema berhijab dan memperbetulkan konsep hijab dikalangan muslimah.


Sebetulnya saya sendiri ada masalah ketika mula mengubah dress code saya. Bila pakai baju panjang sikit, mula berjubah dan berstokin.. dah ada kawan-kawan yang panggil saya Ustazah.. I know its a good panggilan but saya rasa berat kerana saya bukan seorg yang cukup Ilmu nak dipanggil ustazah, saya hanya seorg hamba Allah dgn latar belakang pendidikan yg biasa dan sedang bermujahadah memperbaiki diri. Saya pernah rasa yang saya tak layak berjubah. For me jubah belongs to pious muslimat only. I was wrong. The real Hijab helps you to control yourself, forbids you from go meleweh & melepak2 ke tempat2 yg xsepatutnya and the best thing is, it brings remembrance to Allah. It gives you practicality to perform solat as well.


When browsing suhaibwebb.com, saya found this article: Taking Off the Hijab, yang pada saya sgt bermanfaat untuk dikongsi bersama. Kindly read and share with your friends. Jazakallah khair.


I was also reminded about the real concept of Hijab during the Twins of Faith event. Whatever yang flaunts, flamboyant, screaming for attention.. tu bukan hijab. Hijab supposed to hide you, cover and protect. And it means;
1. Loose garments
2. Tudung/baju labuh

3. Dark or pastel colours
4. Minimal perfume (pakai calit2 macam pakai minyak kapak je)
5. Kasut yang tidak bising ktak ktuk ktak ktuk (I bought 2 flat shoes today.. hehehe :) - Saya sudah ditch my 3 inch high heels, kalau nak kasut tinggi.. beli yg wedges)
6. Tak overly mewah
7. No need for excessive unnecessary accessories
8. No make-up
9. No gelang berloceng. UZAR said: "Loceng bagi pakai kat kucing" hehehe


That would be some of it. Marilah kita sama-sama berusaha istiqamah memperbetulkan dress code kita. Semoga dipermudahkanNya, Amin.


I hope that we will be agent of remembrance to Allah by carrying remarks of Alhamdulillah, Allahu Akbar, Subhanallah *bukanlah nak harap pujian org* tapi kalau buleh kita tamau la carry remarks of Astaghfirullahalazim or Nauzubillahiminzalik. Mmg la both bring remembrance, tapi pls be a good example. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...