Khamis, 6 Oktober 2011

TD johan keseluruhan tilawah ATM

PERDANA Menteri Britain pada abad ke 18, William Gladstone pernah berkata: "Selagi kaum Muslimin masih memegang al-Quran di tangan mereka, maka Eropah tidak akan mampu mengembangkan kekuasaannya di negeri-negeri Timur."

Hujah yang penuh makna tersirat itu menunjukkan betapa kentalnya semangat orang barat untuk menguasai negara timur yang dimiliki oleh majoriti umat Islam.

Pengakuan itu juga membuktikan bahawa kehebatan dan keagungan al-Quran sebagai pelindung bagi umat Islam yang benar-benar menghayati serta mengamalkan ayat suci kalamullah.

Al-Quran merupakan wahyu yang juga mukjizat teragung yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad SAW secara berperingkat-peringkat. Ia dijadikan sebagai pegangan dan petunjuk hidup umat manusia ke jalan kebenaran.

Firman Allah yang bermaksud: Diturunkan kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan pada isinya dan menjadi petunjuk bagi orang yang bertakwa. (al-Baqarah: 2)

Sifat al-Quran yang menyeluruh sekali gus menyempurnakan segala kitab yang diturunkan oleh Allah kepada rasul yang sebelumnya iaitu Taurat kepada Nabi Musa, Zabur kepada Nabi Daud dan Injil kepada Nabi Isa.

Keistimewaan dan keajaiban al-Quran tidak dapat diukur dengan logik akal fikiran. Oleh itu, penghayatan al-Quran amat penting kepada setiap muslim bagi membawa hidup ke arah yang lebih syumul (sempurna).

Tidak ketinggalan mengambil peluang memartabatkan al-Quran adalah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang sekali lagi menganjurkan Majlis Tilawah Al-Quran peringkat ATM kali ke-62 di Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Baca artikel penuh di Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...