Khamis, 6 Oktober 2011

Pertubuhan IRM rai pelajar tahfiz, anak yatim

ADAT hidup bermasyarakat, ada golongan yang dikurniakan kemewahan dan ada juga yang diuji dengan kesusahan.

Pun begitu, umat Islam diperintahkan Allah agar sentiasa terdorong dan gemar berbuat baik serta mengasihi semua orang tanpa mengira keturunan, agama, darjat, kebudayaan dan warna kulit.

Tambahan pula, Islam menghendaki semua manusia hidup bersatu padu, penuh keakraban dan dalam suasana aman harmoni. Dengan perkataan lain, Islam sangat membenci kacau bilau, perpecahan, perbalahan dan pertumpahan darah sesama manusia.

Islam menyeru umatnya mengambil berat, memberi perhatian, berbuat baik, menyayangi dan prihatin terhadap golongan tidak bernasib baik yang memerlukan pembelaan demi menjalani kehidupan lebih bermakna.

Ia seperti mana firman Allah yang bermaksud: Berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim dan orang miskin serta berbicara dengan kata yang baik. (al-Baqarah: 83).

Mereka yang berkelakuan baik terhadap golongan ini terhindar daripada sifat sombong dan mementingkan diri serta dipandang mulia oleh Allah seperti sabda Rasulullah bermaksud: "Berlaku rendah hati, duduklah bersama orang miskin, nescaya kalian menjadi pembesar Allah dan keluar daripada sifat sombong." Islam tidak menghendaki umat membeza golongan berada dengan fakir miskin.

Sabda baginda yang bermaksud: Seburuk-buruk makanan adalah makanan pesta (jamuan) yang mengundang orang kaya sahaja dan ditinggalkan orang fakir. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Baca artikel penuh di Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...