Selasa, 16 Ogos 2011

Selamat meraikan Nuzul al-Quran

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, bertemu lagi kita dengan Nuzul al-Quran. Rasanya ramai yg tgh tadarus al-Quran bulan ini dan semestinya malam ini akan terasa lebih excited. Malam turunnya B.F.F (best friend forever) kita semua. Allahuakbar.

Mlm ini nak note skit tentang membaca/khatam Al-Quran di bulan Ramadan.

Bila kita observe sekeliling kita, ada kawan-kawan yang malu nak baca al-Quran kerana bulan2 lain dia tak baca. Ada yang marathon baca bulan nih sungguh-sungguh, tapi lepas tu tak sambung baca sampai ramadan tahun depan. Ada pulak yang perli2 kata ko ni main baca je tapi tak paham. Adoi.. janganlah perli2.. Hidayah itukan milik Allah.

Pendapat saya, galakan perlu diberikan supaya orang ramai membaca al-Quran pada bulan ini kerana ganjaran pahala bacaannya yang berlipat ganda. Tentang pemahaman dan penghayatan pula, bukanlah nak diketepikan tetapi ianya bukanlah sesuatu yang boleh dispeeding2 dan bukan boleh ditafsir suka-suka sorang-sorang. Ustaz2 pun ramai tak available bulan nih nak ajar tafsiran pasai depa pun busy nak khatam al-Quran dan tarawih.

Makanya, since Ramadan hanya sebulan, silakan tadarus khatam pada bulan ini dengan disertai niat untuk memahami dan menghayati pada bulan-bulan yang akan datang. Niat dipermudahkan dan istiqamah.

Percayalah, al-Quran ini walaupun kita takdan nak baca sekali terjemahannya, mukjizatnya akan membawa hati kita kepada ketenangan. Alunan bacaan al-Quran merupakan satu terapi jiwa. Kadang-kadang kita dengar saja orang mengaji, hati kita jadi sebak. Adakah masa itu kita ada terjemahannya? Most of the time mmg tak ada, dan kita taktau pun ayat surah apa yang tgh dibaca. Tapi hati akan tersentuh, hati akan tersenyum, hiba, sebak.. macam-macam perasaan timbul. Kalamullah akan membawa hati kita ingat padaNya, pada rahmatNya, pada peringatanNya, kasih sayangNya dan macam2 lagi. Magik kan?..

Haa.. Itulah dia, mukjizat dicombo dengan hidayah Allah dan hati kita yang terbuka menyambut fitrah. Al-Quranlah BFF kita yang paling hebat, BFF yang ini saja yang sudi nak teman kita dalam kubur (amalkan baca surah al-Mulk). Kawan2 lain mana ada yang sudi nak teman kita; depa pun pandai nak kata.. "I have my own tanah lot.."

So kawan2.. jangan malu jangan segan, marilah baca al-Quran. Bagi yang mahir, alhamdulillah, tinggi darjatnya. Yang kurang mahir pun alhamdulillah, double ganjarannya atas kesungguhan dan kepayahan. Tengok tu betapa yang Maha Pemurah, lagi Maha mengasihani Lagi Maha Mengetahui dan Bijaksana mengaturkan ganjaran bagi pembaca-pembaca al-Quran. Allahuakbar.

Maka rebutlah peluang, banyakkan bacaan. Dan seterusnya target untuk khatam & memperbaiki mutu penghayatan di masa akan datang.

Jadi panjang pula note ini. Oklah, saya sudahi dengan wabillahi taufiq wal hidayah. selamat berpuasa, selamat tadarus. Semoga Ramadan ini kita mendapat keberkatan dariNya.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhhh...

BFF saya kaler biru.. hehehe..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...