Selasa, 5 Julai 2011

Manusia dipertanggungjawabkan atas amanah mereka

Manusia dipertanggungjawabkan atas amanah mereka

Firman Allah SWT:



Yang bermaksud: (Keluarnya manusia dari kubur masing-masing itu ialah) kerana Allah akan membalas tiap-tiap seorang apa yang dia telah usahakan; sesungguhnya Allah amat cepat hitungan hisabNya. Surah Ibrahim, Ayat 51

Huraian
Setiap manusia adalah dipertanggungjawabkan di atas setiap amal dan perbuatan mereka sendiri. Sikap berlepas tangan wujud di hadapan pengadilan Allah SWT Islam meletakkan asas yang kukuh supaya setiap Muslim adalah manusia yang sentiasa menghadapi tindakan di atas pelakuan mereka dan sedar bahawa sikap mereka akan diadili dan diberikan balasan yang setimpal. Sifat sedar adalah sifat positif menggalakkan seorang muslim mengelakkan diri daripada melakukan kejahatan dan meningkatkan keprihatinan di dalam kerja seharian mereka. Walaupun begitu, Islam tidaklah pula terlalu ekstrem sehingga menyuruh umatnya terlalu berhati-hati sehingga menyukarkan diri mereka di dalam melakukan apa-apa pekerjaan.

Kesimpulan
Dosa dan pahala setiap manusia adalah bergantung kepada amalan setiap individu dan orang lain tidak boleh dipertanggungjawabkan di atas perbuatan mereka. Ini kerana setiap manusia telah diberikan akal fikiran dan kekuatan fizikal untuk merencanakan sendiri kehidupan mereka. Sesungguhnya tidak ada keberatan bagi Allah SWT untuk mengira amal perbuatan seseorang dan memberikan balasan atas perbuatan mereka.

Sumber: Jakim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...