Isnin, 11 April 2011

Jalan Pulang

Assalamualaikum,

Saya nak share points from rancangan Tanyalah Ustazah, 18/2/2011 yang bertajuk Jalan Pulang. Umum tahu sifat Allah yang Maha Pengampun, atas dasar itu ramai yang melewa-lewakan taubat. “Dah tua kang aku taubatlah” dan “Kau kan muda lagi”.. itu ayat-ayat common kita dengar. Macam dah jadi budaya pula (budaya yang merbahaya) Mari kita jenguk2 points yang Ustazah berikan.
  • Bukanlah watak seorang mukmin sekiranya dia melambatkan kebaikan dan bertaubat
  • Pandangan ulama tentang tanda taubat diterima ialah apabila kita rela meninggalkan perkara-perkara yang salah. Nilai hidup sudah berbeza, lebihkan akhirat daripada dunia. Kita redha bahawa setiap rezeki itu ketentuan Ilahi dan tidak akan berasa gusar.
  • Menyusuli taubat itu, Allah SWT akan memberikan limpahan rezeki yang berkat, kehidupan yang baik di dunia dan akhirat.
  • Soalan dari penonton tentang Qada solat: Qada solat itu perlu, menurut pandangan ulama mazhab syafi’e. Kerana solat yang tergantung itu hutang dengan Allah, solat itu hakNya yang paling utama. Memetik kata-kata Ustazah; dulu masa orang sembahyang, dia rilek je.. jadi kenalah bersusah sikit menganti solat pada usia tua.
Yang ini pula tentang transformasi dosa kecil menjadi dosa besar:
  • Dosa kecil dilakukan berulang kali dan terus menerus *contoh: usha awek ranggi2*
  • Bila dosa kecil itu dianggap remeh *ala.. cuci mata *
  • Bila kita terasa senang dengannya *dah depa nak ranggi, nak buat camne.. tgk jelah*
  • Bila berlaku dosa tersebut dikalangan para dai’e kerana pengaruh dosa itu luas kepada orang lain
Antara ayat-ayat al-Quran berkaitan taubat:

Rahmat Allah SWT
"Dan orang-orang yang melakukan kejahatan kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan beriman, (maka) sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
(Al-Araf, Ayat 15)

"Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Bijaksana, (tentulah kamu akan) akan mengalami kesusahan yang sukar diatasi)." (An-Nur, Ayat 10)

Takleh imagine kalau dosa tak dapat nak padam... berpautlah kita pada ihsan rahmatNya..

Panggilan dan Amaran dariNya:
"Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat."
(As-Sajadah, Ayat 21)

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)." (Ar-Rum, Ayat 41)

Mungkin bencana tu tidak direct kat kita, tapi tempiasnya ada... patutkah kita nafikan amaranNya? sebagai salah seorang penduduk bumi, we better take note yer..

Bertaubatlah sebelum terlambat:
"Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini, (sedang taubatnya itu sudah terlambat) dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya."
(An-Nisa, Ayat 18)

Bersyukurlah & berusahalah apabila hidayah menyapa, jangan ditolak2, diabai2.. jgn sambung aniaya diri sendiri.. Ilmu dan hidayah dariNya menjaga kita..

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...