Rabu, 6 April 2011

Hafaz al-Quran tugas murni

SATU-SATUNYA mukjizat Nabi Muhammad yang kekal hingga ke hari ini ialah al-Quran al-Karim. Nabi Muhammad SAW tidak meninggalkan dinar dan dirham, tetapi meninggalkan al-Quran dan sunnahnya.

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, jika kamu berpegang kepadanya kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu al-Quran dan sunnahku". (riwayat Imam Malik)

Generasi pertama Islam iaitu para sahabat ra menjaga al-Quran dengan sempurna. Mereka berusaha memahami makna al-Quran, membaca, menghafaz dan melakukan segala ajaran al-Quran.

Bagi menjamin generasi kemudian dapat menghayati al-Quran, mereka telah mengambil satu tindakan yang tepat dengan membukukan al-Quran.

Kehebatan al-Quran yang dijamin penjagaannya oleh Allah SWT telah terbukti dengan ramainya umat Islam menghafalnya.

Mereka menghafal al-Quran dengan niat yang ikhlas hanya kerana Allah bukan mengharap balasan atau ganjaran dari makhluk. Di mana sahaja ada umat Islam di situ akan ada kelas-kelas al-Quran atau kelas tahfiz al-Quran.

Satu kisah yang selalu diceritakan oleh seorang pengarang kitab-kitab Qiraat yang masyhur iaitu Sheikh Abdul Fattah al-Qadi dalam siri-siri ceramahnya berkaitan kelebihan al-Quran.

Baca artikel penuh di Utusan Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...