Ahad, 21 Oktober 2012

Tugas pendakwah adalah menyeru, bukan menghukum

Firman Allah SWT yang bermaksud:

(Al-Quran yang demikian sifatnya diturunkan oleh Allah) supaya janganlah kamu menyembah sesuatupun melainkan Allah. (Katakanlah wahai Muhammad): Sesungguhnya aku diutus oleh Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) - Surah Hud, Ayat 2

Huraian
Para pendakwah ditugaskan menyeru manusia supaya berlumba-lumba melakukan kebaikan dan berusaha menegah umat manusia dari melakukan segala larangan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Pendekatan yang bijaksana terhadap sasaran dakwah adalah penting untuk menerapkan kefahaman dan pengamalan terhadap perkara yang didakwah. Tanpa kefahaman yang bijaksana dan penuh hikmah sudah tentu setiap perkara yang disampaikan tidak akan dimanfaati dan didengari, malah mereka yang didakwahkan akan cuba melarikan diri. 

Oleh yang demikian, pendekatan yang telah digunakan oleh Rasulullah SAW semasa menyebarkan dakwah Islamiah hendaklah ditiru dan diikuti seperti; berakhlak mulia, bersopan santun sentiasa menolong orang yang dalam kesusahan dan sabar dalam ujian adalah yang sangat sesuai agar sasaran dakwah dapat didekati seterusnya menerapkan nilai-nilai murni yang terkandung dalam ajaran Islam. Para pendakwah sewajarnya menjauhi perkara-perkara yang tidak digemari dan disukai sasaran dakwah seperti tidak melaksanakan apa yang diucapkan dan melakukan perlanggaran syariat.

Kesimpulan
Pendekatan yang sesuai dan penuh kebijaksanaan dalam menyebarkan ajaran Islam adalah penting untuk menentukan masa depan agama Islam yang suci ini terus gemilang dengan umat yang cemerlang. Tanpa pendekatan yang bijak dan sesuai dengan keadaan semasa, boleh menyebabkan kegagalan misi dakwah.

Sumber: Siri Tafsir (Jakim)

Ustaz Kazim Elias - (Best) Teknik Dakwah 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...