Isnin, 8 Oktober 2012

Huffaz menyerlah, mampu bersaing

DALAM sejarah Islam, para huffaz al-Quran telah memainkan peranan penting dalam penyebaran dakwah dan pengembangan ilmu agama. Mereka bukan hanya menguasai ilmu berkaitan pengajian Islam tetapi meliputi semua aspek ilmu pengurusan kehidupan manusia.

Kitab Suci al-Quran itu mengandungi pelbagai perbahasan ilmu termasuk sains dan teknologi, menyebabkan para tokoh Islam berusaha untuk mengkaji dan menyelidik setiap ayat-ayat al-Quran yang dihafal itu.

Contoh tokoh-tokoh Islam tersebut adalah Ibnu Sina (perubatan); al-Khawarizmi (matematik); Ibnu Rusyd (astronomi) dan lain-lain lagi yang antara mereka merupakan penghafal al-Quran sejak zaman kanak-kanak.
Bahkan, jasa para huffaz dalam memelihara al-Quran dipandang tinggi oleh Islam memandangkan mereka merupakan antara golongan yang menjaga kesucian Kitab Suci tersebut pada peringkat penulisannya.
Mereka menghafal seluruh ayat al-Quran dan tidak pula mencatatnya kerana bimbang akan bercampur dengan hadis Rasullullah SAW.
Artikel Penuh di http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20121005/ba_01/Huffaz-menyerlah-mampu-bersaing Sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...