Sabtu, 9 Jun 2012

Johan tilawah cadang berguru

MUHAMMAD ANUAR dan Che Aminah menunjukkan piala yang dimenangi selepas dinobat johan Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-55, di Pusat Konvensyen Antarabangsa PERSADA Johor, malam tadi.
Persediaan tingkat bacaan tharanum, tajwid tanding peringkat antarabangsa

JOHOR BAHRU: Johan qari, Muhamad Anuar Ghazali dan qariah, Che Aminah Che Awang pertandingan Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-55, bercadang berguru dengan mereka yang berpengalaman bagi mempertingkatkan bacaan tharanum dan tajwid sebagai persediaan menghadapi tilawah peringkat antarabangsa, Julai ini. 

Bagaimanapun, mereka menyerahkan keputusan memilih guru yang akan membantu menghadapi saingan peringkat antarabangsa itu kepada panel Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). 

Muhammad Anuar, 36, berkata beliau mempunyai masa sebulan daripada sekarang bagi membuat persiapan dan meningkatkan mutu bacaannya.

“Saya rasa bertanggungjawab dalam memikul amanah mewakili negara pada pertandingan itu nanti. Jadi saya akan lebih tekun dan berusaha keras dalam meningkatkan bacaan, terutama suara dan lagu kerana mereka yang bakal bertanding semuanya hebat,” katanya.

Muhammad Anuar yang bertugas sebagai guru Pendidikan Islam dan berasal dari Kelantan, melahirkan kesyukuran atas kemenangannya serta berikrar akan memberikan bacaan terbaik dalam per-tandingan pada peringkat antarabangsa.

Sementara itu, Che Aminah, 57, berkata beliau teruja untuk bertanding buat kali pertama pada peringkat antarabangsa.

“Pertandingan peringkat antarabangsa lebih mencabar, malah cabaran dalam tempoh tidak sampai sebulan saya perlu mempelajari banyak lagi bagi meningkatkan mutu bacaan,” katanya.

Sebelum itu, Pengerusi Jemaah Hakim merangkap Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha, mengumumkan Muhammad Anuar yang mendapat 93.66 mata manakala Che Aminah memperoleh 84.33 mata sebagai pemenang qari serta qariah tilawah yang berakhir malam tadi, di Pusat Konvensyen Antarabangsa PERSADA Johor.

Johan qari dan qariah membawa pulang wang tunai RM15,000 dengan pakej menunaikan haji, piala pusingan dan hadiah iringan.

Naib johan qari disandang Zul-Hasyimi Mohamed Yunus dari Pahang dan qariah, Nur Faten Izzati Rablin (Sabah) manakala ketiga qari diraih Mohamad Raffe Ghalil Abbas (Sabah) dan qariah oleh Marzian Mohd Deli (Kedah). Johan keseluruhan tilawah tahun ini dimenangi Pahang dengan mengumpul 83.17 mata.

Hadiah kepada pemenang qari disampaikan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, manakala Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah menyampaikan hadiah kepada pemenang qariah.

Hadir sama, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim dan Tunku Temenggong, Tunku Idris Ibrahim serta putera puteri baginda. Turut hadir, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom serta barisan Exco kerajaan negeri.

Seramai 14 qari dan 13 qariah menyertai tilawah bertemakan Persefahaman Asas Perpaduan Ummah yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Isnin lalu. 

Sumber: Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...