Ahad, 3 Jun 2012

Majlis tilawah suburkan budaya minat baca al-Quran

MAJLIS Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-55 yang bermula esok hingga 8 Jun di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada Johor, Johor Bharu, bakal mempertemukan 27 peserta terdiri daripada 14 qari dan 13 qariah mewakili 14 negeri. 

Bagaimanapun tahun ini, johan menunggu qari dan qariah, tidak mengambil bahagian. Mereka ialah johan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-54, Amirahman Abas dari Negeri Sembilan dan Suraya Abu Hassan dari Johor. 

Namun, bagi yang sentiasa mengikuti majlis dianjurkan setiap tahun itu, tetap ternanti-nanti untuk melihat peserta yang mewakili negeri masing-masing pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-55 ini memperdengarkan bacaan mereka. 

Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-55 yang berlangsung lima hari akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sementara majlis penutup disempurnakan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar.

Tilawah kali ini bertemakan ‘Persefahaman Asas Perpaduan Ummah’ yang bertepatan dengan usaha kerajaan mahukan rakyat bersatu padu, bekerjasama, saling memahami dan menerima antara satu sama lain atas dasar akidah.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha, berkata dalam situasi masyarakat yang semakin alpa dengan tanggungjawab diamanahkan, menjadi kewajipan sesama muslim saling mengingati dan mempereratkan hubungan.

Katanya, jaringan yang mantap akan menghasilkan semangat persaudaraan unggul seterusnya memperkasakan ikatan perpaduan ummah yang disegani di mata dunia.
“Konsep persefahaman ini pencetus perpaduan yang bermula tatkala tautan hati bersemi. Persefahaman mewujudkan perpaduan ummah, mengukuhkan ikatan dalam kehidupan dan menjadikan Islam teguh di mata dunia.

“Kelestarian semangat ini dalam amalan kita seharian akan menjadi perisai daripada sebarang godaan atau hasutan yang cuba menggugat kestabilan serta keharmonian negara,” katanya.

Johan tilawah akan menerima piala iringan, wang tunai RM15,000, pakej menunaikan ibadat haji berserta cenderamata. Naib johan akan menerima wang tunai RM7,000, pakej menunaikan ibadat haji dan cenderamata.

Pemenang ketiga akan menerima wang tunai RM5,000, pakej menunaikan haji dan cenderamata. Setiap peserta menerima hadiah sagu hati RM2,000 dan cenderamata.

Sempena berlangsungnya Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-52, pelbagai program dirancang antaranya kuiz, seminar Al-Quran bertempat di Dewan Besar Pusat Islam Iskandar Johor serta gerai pameran daripada jabatan kerajaan dan badan swasta.

Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan diadakan setiap tahun sebagai usaha berterusan kerajaan menggalak dan membudayakan minat membaca al-Quran serta memahami inti pati ajaran Islam supaya dapat diterjemahkan dalam kehidupan seharian.

Majlis ini juga bakal mencungkil bakat dan keupayaan qari serta qariah yang boleh membaca al-Quran secara bertarannum mengikut kaedah dan disiplin qiraat al-Quran yang betul. Mereka akan mewakili negara pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Peringkat Antarabangsa.

Selain pertandingan yang diadakan di Malaysia, peserta juga akan mewakili Malaysia untuk pertandingan pada peringkat antarabangsa yang dianjurkan negara-negara Islam.

Orang ramai dijemput hadir ke Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, Johor Baharu, untuk meraikan Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-55. Majlis itu juga akan disiarkan secara langsung di TV1 dan boleh juga ditonton melalui Jakim.tv dengan melayari portal www.jakim.tv. 

Sumber: Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...