Selasa, 15 Mac 2011

Si Kecil celik al-Quran

Laman Mukmin didik kanak-kanak kuasai kalam Allah
Oleh Nor Affizar Ibrahim


Gambar dari Berita Harian..

LUCU apabila melihat pelbagai gelagat dan ragam si kecil yang cuba mengulang apa yang diperkatakan guru mereka. Ada yang nampak begitu ceria sehingga membuka mulut besar-besar untuk mengulanginya tetapi ada juga yang mata terkebil-kebil kerana menahan mengantuk.

Pada masa yang sama, ada yang bagaikan tidak menghiraukan apa yang diajar oleh guru sebaliknya, leka dengan dunianya sendiri. Namun, yang pasti ada kesungguhan dan keazaman dalam diri kanak-kanak berkenaan untuk mempelajari apa yang diajarkan kepada mereka.

Kehadiran mereka lima kali seminggu di kelas Hafazan al-Quran dan hadis di Pusat Pengajian Islam Laman Mukmin itu, setiap 2 petang hingga 5 petang sudah cukup membuktikannya.

Walaupun sekilas pandang, kanak-kanak itu nampak lebih banyak bermain dan asyik dengan hal sendiri, sebenarnya banyak ilmu pengetahuan yang ditimba mereka sepanjang mengikut kelas hafazan al-Quran dan hadis di pusat pengajian Islam itu.

Mudir Tahfiz yang juga pengasas Pusat Pengajian Islam Laman Mukmin, Zulkifli Ahmad, berkata kelas Hafazan al-Quran dan hadis yang menyasarkan kanak-kanak berusia tiga hingga lima tahun itu baru bermula tiga bulan lalu.

Zulkifli yang juga lulusan syariah dari Universiti Al-Azhar, Mesir, berkata inisiatif mengadakan kelas hafazan itu bertujuan untuk mewujud dan membentuk generasi celik al- Quran yang sewajarnya bermula dari peringkat kanak-kanak lagi.

Katanya, hafazan al-Quran dan hadis lebih mudah diterapkan kepada kanak-kanak kerana berdasarkan teori dan asas pembelajaran, pada peringkat usia masih kecil adalah lebih mudah untuk individu itu mengikut dan mengingat apa yang diajarkan kepadanya.

Pusat Pengajian Islam Laman Mukmin
Kelas hafazan al-Quran dan hadis
Kelas pengajian al- Quran untuk belia berusia 18 tahun ke atas
Kelas Tafaqquh Fid-Din
Kem Ibadah
Kelas Feqah Wanita
Kursus motivasi dan solat serta banyak lagi.

Alamat Laman Mukmin:
No 1, Jalan Kencana 36/2,
Taman Kencana, Desa Pandan,
Kuala Lumpur

Untuk keterangan lanjut bolehlah hubungi 019-3238455 atau 019-9880721.

Baca Artikel penuh di Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...