Rabu, 9 Mac 2011

Keycard & Hafas Ali

Assalamualaikum.

jengjengjeng... (actually tatau nak start intro cammana..)

Apa kena mengena Encik Hafas Ali dgn keycard ku? Haa.. Keycard yg ini bukannye buat swipe gate, yg ni keycard lain..

Keycard yg ini ialah reference card untuk aktiviti hafazan. Buat kotak2 pas tu tulis 'keyword'. satu kotak utk satu ayat. Saya tgh hapal surah yang ayat pendek2. So satu kotak kici tu dah cukup bubuh keyword. Saya punya keyword tu biasanye permulaan ayat. Biasa la ngapal2 ni.. ingat hujung, satgik yg awal lesappp.. hehehehe

Ha.. ape kena pulak ngan Encik Hafas Ali tu? well.. dia kan ade ngaji lam CD Akademi al-Quran. So dgn dia la saya ber'duet' menghapal. Mujurlah ada CD ye.. kalau LIVE dah kering tekak dia saya dok soh repeat ayat sama... hihihihih.. bukan saya yang banyak mengulang, dia yang dok kena mengulang kasi dengar kat saya yg tak hapal2 ni.. Bacaan bertarannum nih ok nak dijadikan reference coz bacaannya slower and jelas dgr perkataan2 compare to International Qari yang bacaan Hadar berdesup2. Alamat tercicirlah minah sorang ni..



Macam nilah rupanya keycard hafazan saya. Lipat, simpan dlm beg. Kot2 tgh revise2 tu lupa starting ayat mcm mana.. bukak tgk keycard ni. Saya pun bubuh juga perkataan2 yang saya selalu sangkut cara sebutannya. Kalau tak.. asyik dok.."apa ekk".. "apa ekk".. pas tu sedih2 pasai terlupa.. wuwuwuu.. T_T

Alhamdulillah, sekarang dah separuh surah.. Skg saya tengah hafazan 'break'; saya tak hafal ayat baru, saya melancarkan bacaan ayat2 yang dah hapal. Dah lancar karang baru sambung lagi separuh.

Yg kat CD cover tu Hafas Ali yg nombo 2 dari kiri tu.. yg baju light blue tu.. Terima kasih banyak2 yer.. Your bacaan helps a lot.

Memula nak menghafal nih pun nervous jugak, manjang ragu-ragu coz horror terkenang2kan kadar MSG cikedis2 yg ditelan selama ini dan kehidupan hari-hari yang makin suka reheat food pakai microwave.. Roselinda, we need to reduce our jajan intake.. Masa nak start dulu, satu hari try hapal satu ayat *yer.. saya mmg slow*.. pas tu baru tambah2..

Rasulullah SAW bersabda: Saya suka kalau surah ini (al-Mulk) ada dalam hati tiap insan dari umatku. (H.R Ibnu Katsir)

So kawan-kawan.. mari cubaaa hafal.. blom try blom tauuu.. InsyaAllah. ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...