Jumaat, 2 November 2012

Pengakuan keimanan

ALHAMDULILLAH, dirafakkan kesyukuran kepada Allah dan kita masih lagi membicarakan surah Yasin. Dalam ayat-ayat yang berikut, Allah SWT menceritakan perihal seorang pemberi nasihat yang mati syahid (Habib) dan akhirnya masuk syurga. Kemudian diterangkan pula keadaan orang yang ditinggalkan-Nya kerana tidak mengikut nasihat-Nya. Menurut sunnatullah, orang seperti mereka ini pasti diazab di dunia atau di akhirat.

Firman Allah SWT: Dan (apabila ditanya: sudahkah Engkau menerima agama mereka? maka jawabnya): Mengapa aku tidak menyembah Tuhan yang menciptakan daku dan yang kepada-Nyalah (aku dan) kamu semua akan dikembalikan? (Yasin: 22)

Mengapa aku harus menyeleweng dari jalan ini. Fitrah manusia tertarik kepada Pencipta yang menjadikannya. Dia tidak akan menyeleweng darinya melainkan dengan dorongan lain yang bertentangan fitrahnya. Dari awal lagi dia bertawajuh kepada Allah SWT. Ia tidak memerlukan unsur luar dari tabiat semula jadi jiwanya. Lelaki yang beriman ini merasakan semua hakikat ini dari lubuk hatinya. 

Oleh yang demikian dia mengeluarkan kata-katanya yang amat jelas tanpa berpura-pura. Dia juga sedar dengan fitrahnya yang benar dan bersih pada akhirnya akan kembali kepada Maha Pencipta sebagaimana segala sesuatu itu pulang kepada asalnya.

Firman Allah SWT: Patutkah aku menyembah beberapa Tuhan yang lain dari Allah? (sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah Yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku, dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku. (Yasin: 23)

Al-Maghari berkata: "Apakah wajar aku menyembah tuhan selain Allah yang tidak mampu melakukan sesuatu pun. Kalau Allah hendak menimpakan musibah. Sudah tentu tiada siapa yang dapat menolongku selain Dia."

Syed Qutub berkata: "Siapakah lagi yang lebih sesat dari orang yang meninggalkan logik fitrah yang menyeru makhluk supaya menyembah Penciptanya lalu dia menyeleweng kepada menyembah selain Allah SWT."

Firman Allah SWT: Sesungguhnya aku (kalau melakukan syirik) tentulah aku pada ketika itu berada dalam kesesatan yang nyata. (Yasin: 24)

Al-Qurtubi berkata: "Iaitu kerugian yang amat nyata."

Syed Qutub berkata: "Lelaki itu menyatakan keputusannya di hadapan kaum yang telah mendustakan para rasul dan mengancam keselamatan mereka kerana suara fitrah dalam hatinya lebih kuat daripada segala pendustaan dan ancaman."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...