Jumaat, 6 April 2012

Osman terpesona dengan al-Quran

JIWA kembara yang tebal, membawakan Osman Andrew Young berkelana untuk meneroka tempat-tempat eksotik di pelbagai bahagian dunia. Dari situ dia bertemu dengan bermacam-macam ragam manusia, termasuk mereka yang menurutnya sebagai orang yang terbaik, iaitu Muslim.

Mengenai Islam itu sendiri, bukan sesuatu yang asing kerana Osman pernah mempelajarinya melalui pengajian Sejarah Arab di Universiti St. Andrew, Scotland.
Lalu pengembaraannya itu bukan hanya memperkenalkannya pada Islam tetapi juga pada seni kaligrafi terutamanya khat yang kini menjadi kepakarannya.

Pada usia 18 tahun, Osman sudah melakukan perjalanan darat menyusuri utara benua Afrika dengan mengunjungi negara-negara Tunisia, Algeria dan Maghribi. 

Semua itu dilakukan walau tanpa berbekalkan bahasa Arab yang baik, wang saku yang banyak serta tanpa tahu apa tujuan yang dicari.

Namun mujur di sepanjang pengembaraannya itu Osman tidak menghadapi banyak masalah kerana dia sering bertemu dengan mereka yang banyak memberi bantuan. 

Semua ini membuatkan naluri hatinya sangat tersentuh. Sehingga kadang-kala dia akan tinggal berhari-hari lamanya di sesebuah tempat.

"Antara yang sukar dilupakan, di sebuah desa jauh diceruk pedalaman, beberapa anak kecil yang selama berhari-hari memperhatikan saya, muncul dari sebuah rumah dan membawakan makanan untuk saya," ujar Osman sambil tersenyum.

Pengalaman mengesankan yang dialaminya sendiri selama berkelana ke negara-negara Islam di utara Afrika merupakan hubungan pertamanya dengan masyarakat Islam.
Pun begitu, yang lebih menarik perhatiannya ialah keunikan tulisan-tulisan kuno di setiap perjalanannya itu. 

Sama ada huruf-huruf Yunani kuno, huruf hieroglif Mesir kuno dan bentuk huruf-huruf Arab yang ditemui selama berkelana itu. 

Ia begitu menarik perhatian Osman sehingga membuak-buakkan rasa inginnya untuk lebih memahami huruf-huruf asing tersebut, terutama huruf-huruf Arab.

"Meskipun saya tidak begitu memahami akan huruf dan perkataan Arab, namun saya masih ingat ketika mengikuti pengajian Sejarah Arab dahulu. Sebab itu, ketika saya mempelajari huruf Arab klasik, saya mampu dan mudah untuk menghafal surah Yusuf, sekalipun saya tidak memahami akan maknanya. 

"Ini kerana saya sangat tertarik dengan keindahan bunyi ucapan daripada surah-surah al-Quran," tutur Osman.

Selesai kuliah, Osman sempat berpindah dan tinggal di Kota London. Sayangnya, ia cuma bertahan selama enam bulan. 

Osman merasa asing secara fizikal dan emosional. Jiwanya langsung tidak terpaut dengan kehidupan di kota itu. Kebetulan dia terbaca satu iklan mengenai peluang bekerja di Mesir. Osman terus mengambil kesempatan itu lalu berangkat menuju ke kota Mesir, Kaherah.
Sekali lagi dia memilih kaedah mengembara untuk ke Kaherah dengan terlebih dahulu singgah di Sudan. Dia melihat Sudan sebagai sebuah negara yang sebahagian besar wilayahnya adalah gurun pasir (Gurun Sahara). 

Tetapi beliau bertemu dengan masyarakat yang sangat hangat dalam pergaulan dan persahabatan sekalipun beliau merupakan orang asing dan berlainan fahaman dan agama.

"Kesemua mereka adalah orang Islam yang melakukan solat dan mempunyai perlakuan peribadi yang sangat mulia. Namun mereka hidup dalam keadaan yang serba sederhana dan menggayakan busana tradisional Muslim yang sangat menarik perhatian saya," ujar Osman yang seringkali diundang makan ke rumah warga Sudan itu.

Sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...