Rabu, 4 April 2012

Suara Syeikh Ali Jabir menyentap hati

SEORANG tokoh yang terkenal dengan suara bacaan al-Quran yang memukau dan seni lagunya yang hebat ialah Syeikh Ali Jabir. Beliau lahir pada tahun 1373 Hijrah di Jeddah, Arab Saudi.

Ketokohan Syeikh Ali Jabir amat terserlah dengan pelantikannya sebagai Imam Solat Terawih di Masjid al-Haram Mekah pada tahun 1401 Hijrah.

Pelantikannya sangat istimewa kerana yang melantiknya ialah raja Arab Saudi ketika itu Al-Malik Khalid.
Hubungan Al-Malik Khalid dengan Syeikh Ali Jabir bermula dengan persahabatan gurunya iaitu Syeikh Rahmatullah Bukhari dengan keluarga diraja itu di Madinah.

Dalam satu lawatan, pihak keluarga diraja telah meminta Syeikh Ali Jabir membaca beberapa ayat al-Quran.
Seni baca Syeikh Ali Jabir mempunyai keunikannya tersendiri. Lantunan suaranya yang dinyaringkan pada ayat yang mempunyai makna-makna tertentu telah menyentap hati pendengar al-Quran.

Lantas bacaannya menarik minat Al-Malik Khalid yang kebetulan seorang raja yang menghafaz al-Quran dan suka kepada penghafaz al-Quran.

Jika disorot sejarah Syeikh Ali Jabir menghafaz al-Quran ia bermula dengan menghafaz di hadapan Syeikh Rahmatullah Bukhari. Dengan gurunya yang pertama itu, Syeikh Ali Jabir menghafaz sebanyak 11 juzuk.

Sebelum meneruskan hafazannya, Syeikh Ali Jabir pernah bertanding musabaqah menghafaz al-Quran peringkat 10 juzuk dan beliau mendapat tempat pertama.

Seterusnya, Syeikh Ali Jabir meneruskan hafazan Quran dan khatam dengan gurunya yang kedua iaitu Syeikh Khalil Abdul Rahman al-Qari.

Ketika khatam, usia Syeikh Ali Jabir ialah 15 tahun iaitu pada tahun 1389 Hijrah. Beliau juga membaca al-Quran di hadapan gurunya, Syeikh Basyir Ahmad Siddiq.

Pada tahun 1394 hijrah, Syeikh Rahmatullah Qari telah mendaftar nama Syeikh Ali Jabir untuk ditemuduga jawatan imam di daerah Madinah.

Beliau berjaya dalam temuduga tersebut dan dilantik sebagai imam di Masjid Ghamamah selama dua tahun bermula 1394 hingga 1396.

Dan pada tahun yang sama beliau mendapat ijazah dalam bidang syariah dari Universiti Islam Madinah.
Pada tahun berikutnya, Syeikh Ali Jabir melanjutkan pelajarannya di peringkat sarjana dalam bidang perbandingan fiqh di Universiti Imam Saud di Riyadh.

Pada tahun 1400 Hijrah beliau berjaya dengan cemerlang dalam sarjana dengan mendapat kepujian. Seterusnya, beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah kedoktoran (PhD) dalam bidang fiqh perbandingan dan berjaya memperolehnya pada tahun 1407 Hijrah.

Sumbangan besar Syeikh Ali Jabir kepada dunia Islam ialah rakaman al-Quran 30 juzuk yang wujud di pasaran dalam dua bentuk iaitu rakaman ketika solat terawih dan rakaman dalam studio.

Beliau juga dilantik sebagai imam solat terawih di Masjid al-Haram Mekah dari tahun 1401 Hijrah hingga 1408 Hijrah.

Di peringkat global, ramai di kalangan Qurra dan imam terkesan dengan bacaan Syeikh Ali Jabir. Antaranya ialah guru Quran tersohor di Jeddah iaitu Dr. Ali Basfar; Imam Besar Masjid di Kuwait Syeikh Misyari Rasyid al-Ifasi; Imam dan Khatib Masjid Nabi Dr. Abdul Bari al-Thubaiti; Qari yang merakam 30 juzuk al-Quran, Syeikh Abu Bakar al-Syatiri; belas Imam Masjid Haram Mekah, Syeikh Adil al-Kalbani dan ramai lagi.

Semua Qurra yang tersebut di atas mempunyai bacaan yang unik dan tersendiri dengan menjadikan Syeikh Ali Jabir sebagai ikon bacaan Quran mereka.

Bacaan Syeikh Ali Jabir dan semua tokoh yang tersebut boleh dicapai dengan mudah di laman web seperti islamway.com.

Antara nasihat Syeikh Ali Jabir kepada golongan muda ialah supaya mereka menghafal al-Quran kerana kitab suci itu adalah satu nikmat yang amat besar daripada Allah SWT.

Katanya, nikmat yang bernilai itu hanya diberikan oleh Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih sahaja. Oleh itu katanya, pemuda yang merasai ada kemampuan menghafal al-Quran hendaklah pergi ke masjid yang menyediakan kelas pengajian al-Quran dan berusaha mengingatinya.

Semasa hayatnya, Syeikh Ali Jabir sering mengalami keuzuran. Pada tanggal 13 Zulkaedah 1426 Hijrah, Syeikh Ali Jabir meninggal dunia.

Selepas solat Asar hari berikutnya, jenazah Syeikh Ali Jabir dibawa ke Masjid Haram Mekah dan solat jenazah diimamkan oleh Syeikh Salih ali-Talib dan beliau mengiringi jenazah hingga ke perkuburan.

Sebaik sampai jenazahnya di perkuburan, solat jenazah dilakukan untuk kali kedua dan imamnya ialah kawan baiknya dari Madinah al-Munawarah yang juga bekas imam Masjid Nabi iaitu Dr. Muhammad Ayub Muhammad Yusuf.


Sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...