Jumaat, 22 Mac 2013

Jadikan al-Quran panduan

KUALA LUMPUR 4 Mac - Umat Islam kini berpecah kerana mengikut fahaman dan pandangan masing-masing selain semakin melupakan ajaran yang berpandukan al-Quran.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, keadaan yang berlaku seperti pertelagahan dan pergaduhan terutamanya di negara-negara Arab jelas menunjukkan umat Islam masih tidak mengikut ajaran sebenar iaitu bersatu melalui persaudaraan sesama agama.

"Kita sebagai Muslim, kita semakin lupa bahawa sumber Islam adalah al-Quran. Kita terima al-Quran sebagai panduan tetapi kita tidak amalkan apa yang kita baca. Kita hanya tahu membaca al-Quran sahaja.

"Jika kita menjadikan al-Quran sebagai panduan sebenar dalam apa juga hal terutama soal kepimpinan negara, maka saya yakin kita akan menjadi umat yang berjaya," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Persidangan Global Muslim Mengenai Penyatuan dan Ekonomi anjuran Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) di sini hari ini.
Dr. Mahathir berkata, keadaan umat Islam yang semakin berpecah kini tidak lagi menjadikan jumlah penganut agama itu seramai 1.7 bilion orang seperti yang diuar-uarkan.

"Bagaimana kita boleh kata jumlah umat Islam di seluruh dunia sekarang 1.7 bilion sedangkan ada yang mengkafirkan umat Islam lain dan orang Islam sendiri tidak mengaku mereka bersaudara. 

"Hanya apabila kita semua bersatu dan ketepikan semua perbezaan antara kita, maka boleh dikatakan jumlah kita sebagai umat Islam 1.7 bilion orang," katanya.

Tambahnya, umat Islam juga merupakan antara manusia yang memiliki kekayaan melimpah ruah di dunia ini, namun dilihat tidak digunakan kepada saluran yang betul demi pembangunan sesama ummah terutama dalam aspek ekonomi.

"Umat Islam ada yang diiktiraf sebagai manusia terkaya di dunia memiliki harta dan wang sehingga trilion ringgit tetapi apa yang dilakukan dengan kekayaan itu untuk umat Islam yang lain? Tiada. 

"Jika kita menggunakan kekayaan ini sebaiknya, maka ia akan menjadi baik, menyumbang kepada pembangunan umat Islam sendiri," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia

Sayangi al-Quran

PADA awal Mac ini program musabaqah menghafaz al-Quran peringkat kebangsaan diadakan di Pulau Pinang. Bagi penghafaz al-Quran program itu amat besar ertinya di mana hafazan mereka diuji. Peserta yang menjaga hafazan dengan selalu membacanya akan menjawab semua soalan dengan fasih dan lancar.

Program hafazan ini sebenarnya berlaku di seluruh dunia Islam. Pada masa kini Arab Saudi, Mesir, Qatar, Indonesia dan negara-negara Islam lain menjadikan musabaqah hafazan al-Quran sebagai acara tahunan.

Peserta yang terlibat adalah mereka yang telah berjaya di peringkat saringan.
Peserta yang mempersembah hafazan pula mempunyai pakej lengkap daripada sudut suara, ingatan dan gaya persembahan.

Lebih daripada itu, ia juga menggambarkan keagungan yang terletak pada kalam Allah iaitu al-Quran.

Rasulullah SAW telah bersabda keagungan dan kemanisan bacaannya tidak akan terjejas walau sekerap mana sekalipun diulang. "Bacalah kerana Allah SWT, kerana Dia akan memberikan kamu ganjaran jika kamu membacanya setiap satu huruf 10 ganjaran." (riwayat al-Hakim)

Oleh itu, umat Islam perlu menyayangi al-Quran kerana kitab ini adalah panduan hidup kita.
Rasulullah SAW dalam hadisnya menggesa umatnya membaca al-Quran.

Untuk memudahkan kita memahami fadilat serta kelebihan membaca al-Quran, dalam hadisnya, Baginda membuat perbandingan sabdanya: "Perumpamaan Mukmin yang membaca al-Quran seperti buah Utrujjah harum baunya dan enak rasanya dan Mukmin yang tidak membaca al-Quran seperti buah tamar enak rasanya tetapi tiada haruman." (riwayat Bukhari dan Muslim). 

Dalam kehidupan Muslim seharian menghafaz al-Quran adalah satu kemestian. Setiap kali menunaikan ibadat solat diwajibkan membaca al-Fatihah yang merupakan salah satu rukun.
Di bulan Ramadan, umat Islam digalakkan membaca al-Quran bertadarus. Segala ibadat adalah bersumber dalilnya daripada al-Quran seperti puasa, zakat, haji dan lain-lain.

Oleh itu, Rasulullah SAW bersabda: "Belajarlah al-Quran kerana sesungguhnya mengambilnya adalah keberkatan. Sedangkan meninggalkanya adalah kerugian dan orang yang malas serta lemah semangat tidak mampu melaksanakannya. (riwayat Muslim)

Kehebatan al-Quran.

Hebat dan agungnya al-Quran, Allah SWT menjadikanya mudah untuk dihafaz sebagaimana firman-Nya: Dan Demi sesungguhnya Kami telah mudahkan al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya). (al-Qamar: 17)

Sejarah Islam membuktikan di setiap zaman, tempat dan generasi terdapat ramai penghafaz al-Quran, sama ada daripada bangsa Arab atau bukan Arab. 

Di India umpamanya, walaupun mereka tidak bertutur dalam bahasa Arab terdapat puluhan ribu yang menghafaz al-Quran sehingga terdapat bidalan yang menyatakan al-Quran diturunkan di Mekah, dihafaz di India dan difahami di Mesir.

Di Malaysia, pusat tahfiz al-Quran berada di merata tempat dan yang pertamanya ditubuhkan pada 1966. Perkembangan pusat tahfiz ini dan kesedaran ibu bapa menghantar anak untuk menghafaz al-Quran semakin meluas. 

Faedah menghafaz al-Quran pula terlalu banyak dan antaranya ialah ibu bapa akan dipakaikan mahkota yang cahayanya lebih cantik daripada cahaya matahari di dunia.

Sumber: Utusan Malaysia

Kuasa penyembuh milik Allah

ASSALAMUALAIKUM. 
Saya telah membaca beberapa artikel tuan di Mingguan Malaysia tetapi saya dan mungkin ada pembaca lain masih tertanya-tanya adakah hanya dengan membaca ayat al-Quran, penyakit kronik seperti kanser atau sakit jantung boleh sembuh. Saya berpendapat di zaman moden sekarang, penyakit mesti dirawat dengan cara mengambil ubat, pembedahan atau terapi khusus. Bolehkah tuan terangkan bagaimana ayat al-Quran boleh menjadi penyembuh. Terima kasih.
- Abdul Wahid Bukhari,
Kuala Lumpur.

JAWAPAN:
MINGGU ini saya akan berkongsi mengenai rahsia kehebatan al-Quran sebagai ejen penyembuh penyakit. 

Ramai pesakit yang datang berubat bertanya, mampukah al-Quran mengubati penyakit? Bagaimana hanya dengan membaca rangkaian ayat al-Quran, sakit dihidapi mampu sembuh?
Percayalah! Al-Quran adalah mukjizat terbesar yang diberikan kepada Rasulullah SAW dan kepada kita sebagai umat baginda. 

Al-Quran merupakan kalam Allah dan sememangnya kuasa penyembuh itu adalah milik Allah.
Bukanlah sesuatu yang janggal apabila al-Quran dikatakan mampu menjadi ejen penyembuh penyakit. Firman Allah di dalam surah Al-Israa’, ayat 82: “Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman." 

Umum mengetahui bahawa kaedah perubatan yang diamalkan oleh saya dan perawat di Pusat Rawatan Islam Al Hidayah 100 peratus menggunakan ayat al-Quran. 

Kami di Al Hidayah, sangat meyakini mukjizat al-Quran sebagai ejen penyembuh. Bagi saya, jika bukan kita sebagai orang Islam, siapa lagi mahu mengangkat martabat mukjizat agung ini.
Di sini, saya mahu menjelaskan kaedah utama rawatan di Al Hidayah. Secara umum, rawatan bermula dengan melafazkan dua kalimah syahadah. Kalimah mulia ini sebagai ‘pembuka pintu’ kepada setiap sesi rawatan bagi pesakit. Kalimah ini membezakan muslim dan bukan muslim.
Kalimah inilah sebagai penyaksian sewaktu lahir dan sebelum kematian. Maka, saya memulakan rawatan dengan lafaz dua kalimah syahadah. Ini menunjukkan tawakal dan kebergantungan kita kepada zat yang Maha Penyembuh, iaitu Allah.

Seterusnya, saya akan membaca surah Al-Fatihah. Surah ini bukanlah hanya boleh digunakan semasa solat, sebaliknya surah Al-Fatihah turut terbukti sebagai ejen penyembuh penyakit yang luar biasa mujarabnya. Kerana itu surah ini digelar ibu segala surah dan dimuliakan menjadi surah pembukaan di dalam mushaf al-Quran.

Di dalam sebuah hadis daripada Abu Said al-Khudri r.a., ia menjelaskan adanya satu kumpulan sahabat Rasulullah keluar bermusafir. Di tengah perjalanan mereka singgah di sebuah perkampungan Badwi. 

Mereka meminta makanan, tetapi penduduk kampung enggan memberinya. Dengan takdir Allah, salah seorang penduduk kampung disengat binatang berbisa. 

Salah seorang sahabat Rasulullah bersedia untuk mengubatinya. Lalu membaca sesuatu dan ditiupkan ke tempat luka lelaki tadi. Dengan kuasa Allah, lelaki itu sembuh. 

Para sahabat lain hairan, apakah ayat yang dibacakan oleh sahabat tadi? Sedangkan sahabat mereka bukan seorang tabib atau pernah mengubati penyakit. Sahabat itu menyatakan, dia hanya membaca surah Al-Fatihah. Berita ini sampai kepada Nabi Muhammad dan baginda mengesahkan perbuatan lelaki tersebut.

Riwayat ini membawa pengajaran kepada kita mengenai betapa besar fadhilat surah Al-Fatihah. 

Kalau difikirkan dari sudut logik akal, mustahil hanya dengan membaca ayat, bisa daripada binatang boleh sembuh. 

Ini yang dikatakan kuasa penyembuh milik mutlak Allah dan kita harus berikhtiar.
Apa yang pasti, kisah ini membawa pengajaran berguna, bahawa ayat suci al-Quran bukan sahaja bertindak sebagai panduan hidup, malah sebagai ejen penyembuh penyakit yang sangat mujarab.

Di kalangan masyarakat Melayu khususnya di Malaysia, ramai meyakini ayat suci al-Quran mampu menjadi penawar, namun hanya bagi penyakit bersifat spiritual atau penyakit kerohanian. Misalnya sihir, santau, saka, rasukan, jin dan lain-lain. 

Masyarakat kita masih ramai yang kurang yakin bahawa ayat suci al-Quran mampu malah berkesan merawat penyakit bersifat fizikal seperti kencing manis, darah tinggi, tiroid, ketumbuhan dalam otak dan kanser. Contohnya surah Al-Isra’ ayat 40 hingga 55 untuk menyembuhkan penyakit berkaitan jantung, surah Qaf ayat 16 hingga 45 untuk menyembuhkan penyakit berkaitan urat saraf dan tulang manakala surah Muhammad ayat 21 hingga 32 untuk menurunkan stres pesakit. 

Rata-rata kita tidak melihat “proses" penyembuhan melalui ayat al-Quran. Sukar diterima akal, hanya dengan membaca ayat suci al-Quran, penyakit fizikal sembuh tanpa ubat atau pembedahan.

Ramai di antara kita lebih mempercayai perubatan moden, yang jelas kelihatan proses penyembuhan dan rawatan seperti pembedahan, ubat, suntikan dan sebagainya.
Secara peribadi, saya tidak menolak rawatan moden, malah menggalakkan pesakit merujuk kepada doktor atau menjalani rawatan moden. 

Namun, apa yang mahu saya tekankan adalah, al-Quran juga mampu menjadi penawar penyakit fizikal. 

Firman Allah; “Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman..." (Surah Yunus, ayat 57)

Bagaimana al-Quran boleh bertindak sebagai ejen penyembuh? Persoalan ini tidak dapat dijelaskan oleh logik akal manusia, namun sebagai sedikit gambaran kepada pembaca, pertama sekali kita harus yakin bahawa al-Quran adalah mukjizat agung dan firman Allah sendiri menyatakan di dalamnya mempunyai syifa atau penyembuh. Ayat al-Quran mempunyai aura tersendiri yang sepadan dengan jenis penyakit. 

Misalnya, sakit kanser, ayat al-Quran yang selari dengannya adalah surah Al-Mukminun ayat 91 hingga 100 dan surah Al-Hajj ayat 31 hingga 55. Ada lagi ayat lain yang berkaitan dengan penyakit kanser. 

Begitu juga dengan sakit lain, terdapat ayat al-Quran, yang fungsinya sebagai penyembuh untuk sakit tersebut. Apabila ayat ini dibaca oleh pesakit, maka aura ayat suci ini akan bertindak terhadap penyakit yang dihidapi dengan izin Allah. 

Dalam erti kata lain, rawatan menggunakan ayat suci al-Quran ini bertindak umpama rawatan moden, namun prosesnya tidak mampu dilihat dengan mata kasar dan dijelaskan dengan logik akal.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, sudah ramai pesakit Al-Hidayah sembuh daripada penyakit seperti jantung, buah pinggang, saraf, kanser, gangguan sihir dan saka dan sebagainya, selepas pesakit tekun mengamalkan ayat al-Quran yang diberikan mengikut jenis penyakit.
Selain amalan pembacaan al-Quran secara istiqamah dan konsisten, doa kepada Allah dan keyakinan tinggi terhadap mukjizat agung al-Quran sebagai ejen penyembuh turut diamalkan oleh pesakit.

Dalam pengalaman saya mengubati pesakit kanser selama 13 tahun, saya telah mengumpulkan testimoni pesakit yang telah sembuh dengan izin Allah, untuk tujuan memberi contoh dan bukti kepada pesakit kanser lain akan kemujaraban ayat suci al-Quran dalam menyembuhkan kanser. 

Kisah pesakit menceritakan cabaran dan dugaan mereka dalam mengharungi hidup. Kisah tersebut pasti menyentuh sanubari pembaca dan memberi motivasi kepada pesakit kanser untuk terus mencari penawar. 

Untuk pengetahuan, kisah tersebut beserta penerangan mengenai mukjizat al-Quran dalam menyembuhkan penyakit kanser telah dibukukan dalam buku bertajuk Perubatan Al-Quran Rawatan Kanser (Quranic Medicine in Healing Cancer; terbitan MustRead Sdn. Bhd.) yang boleh didapati di kedai buku bermula 1 Mac 2013. 

Buku tersebut juga boleh dibeli di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah di Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur.

Kesimpulannya, al-Quran adalah mukjizat agung yang diturunkan Allah untuk umat Nabi Muhammad dan kalau bukan kita, siapa lagi yang patut mendaulatkan al-Quran?
Rugi besar jika orang Islam mensesiakan al-Quran dan tidak meyakininya. Yakinlah dengan al-Quran, bukan sahaja sebagai kitab yang dibaca sebagai pertunjuk, tetapi sebagai ubat yang diamal setiap hari sebagai penyembuh.

Akhir sekali, harapan saya agar suatu hari nanti, ramai doktor Muslim dapat menerima al-Quran sebagai medium penyembuh penyakit serta menggunakannya bersama rawatan perubatan moden mereka.

- bersama Haji Lokman Abdul Hamid

TANYA apa saja mengenai pelbagai masalah berkaitan penyakit fizikal atau spiritual. Sebarang soalan boleh e-mel ke lokman.alhidayah@gmail.com www.alhidayah-medic.com

Sumber: Utusan Malaysia

Keteguhan iman kaum muda dikagumi

SETELAH dibahaskan secara umum kisah Ashab al-Kahfi, maka ayat-ayat seterusnya akan diperjelaskan Allah SWT dengan lebih terperinci lagi. Lantaran itu, marilah sama-sama kita menghayati kisah Ashab al-Kahfi melalui nas Ilahi.

Firman Allah SWT: Kami ceritakan kepadamu (hai Muhammad) perihal mereka dengan benar; Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk. (al-Kahfi: 13-14)

Ibnu Kathir berkata: Kisah Ashab al-Kahfi berlaku sebelum kedatangan agama Nasrani, bukan selepasnya. Oleh itu, pendapat ini amat bertentangan dengan riwayat kebanyakan mufassir yang percaya kepada berita yang didengar daripada orang Arab. Sebagai buktinya, pendeta-pendeta-pendeta Yahudi juga menghafal berita-berita tentang Ashab al-Kahfi itu.

Al-Maraghi berkata: Kami memberitahu berita tentang pemuda-pemuda yang berlindung di dalam gua dengan berita yang sebenarnya kepadamu, yang tidak patut lagi diragukan.
Ini merupakan suatu gambaran bahawa berita tentang mereka sudah terkenal di kalangan bangsa Arab menurut versi palsu. Hal itu ditunjukkan kepada dakwaan Umayyah Ibnu Abu Salat:

Yang ada di sana hanyalah batu beraksara,
Di samping binatang buas mereka,
Dan orang yang beribadah dalam gua.

Hamka berkata: Bagi orang yang beriman, keterangan ini adalah menerima "dari tangan pertama", yang mustahil dicampuri oleh kata-kata dusta dan sebarang penambahan. Di sini juga dijelaskan bahawa penghuni gua itu ialah anak-anak muda belaka, tidak bercampur dengan orang tua. Maka jika dilihat kepada perjuangan Baginda SAW di Kota Mekah itu kelihatan suatu pengalaman yang sepatutnya dijadikan pengajaran. Iaitu yang bersedia menjadi penganut dan pengikut ajaran tauhid yang dibawa Rasulullah SAW juga di kalangan anak-anak muda belaka. 

Sedangkan golongan tua menjadi penghalang kerana mereka telah tenggelam dalam hidup jahiliah dan kebatilan selama ini. Setelah dasar iman itu tumbuh, ditambah pula dengan petunjuk Allah, sehingga bertemulah keinginan makhluk insani yang dahagakan kebenaran, dengan bimbingan yang datang daripada Tuhan sendiri sehingga sampai ke tempat yang dituju.

Penulis menyatakan ayat ini jelas menunjukkan betapa hebatnya golongan muda yang mempunyai keimanan dan ketakwaan. Hal ini sudah pasti akan bertambah kekuatan mereka dan Allah kurniakan kepada mereka bantuan hasil daripada pengorbanan mereka. Terdapat banyak hadis yang memuji golongan muda dan menegakkan agama Allah.
Oleh itu, tidak hairanlah ramai di kalangan sahabat adalah daripada golongan yang muda. Golongan pemuda dianggap aset yang penting bagi agama, negara dan bangsa dalam membina kekuatan, tamadun dan kehebatan satu-satu ummah untuk memacu ke arah kehebatan yang penuh gemilang.

Amat wajar orang muda yang menjadi aset utama negara diberikan sejumlah maklumat, motivasi dan sokongan agar mereka benar-benar meraih kehebatan dalam meneruskan sisa kehidupan.

Firman Allah SWT: Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: Tuhan Kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh daripada kebenaran.
Ibnu Kathir berkata: Kami jadikan mereka bersabar atas sebarang perlakuannya sehingga sanggup menentang kaum mereka sendiri, berhijrah meninggalkan desa dan negeri mereka daripada kehidupan yang selesa, kebahagiaan dan pelbagai kenikmatan yang telah mereka raih. 

Ramai ahli tafsir, sama ada yang terdahulu atau yang kemudian menyebut bahawa mereka ini terdiri daripada anak pembesar Rom dan bangsawan yang dihormati.
Yang menyatukan mereka hanya akidah keimanan. Hal ini kebetulan dengan sebuah hadis Rasulullah SAW mafhumnya: Semua roh bagaikan kumpulan tentera. Mana yang sesuai dan serasi, mereka akan bersatu, sebaliknya jika tidak serasi mereka akan berjauhan. Perumpamaan seperti ini amat sesuai kepada golongan Ashab al-Kahfi.

Menariknya lagi, ayat di atas pada hujungnya menyebut dengan lain yang membawa maksud memberikan suatu pengertian penegasan dan kesungguhan yang tidak mungkin boleh bertolak ansur dalam isu agama dan iman. 

Lantaran itu, Ibnu Kathir menafsirkan dengan maksud: Kami tidak akan menyeru kepada selain Allah untuk selamanya kerana jika Kami lakukannya, maka sudah pasti membawa kepada kebatilan.

Sayid Qutub berkata: Bererti kami telah melampaui kebenarannya dan menyeleweng dari jalan yang betul.

Al-Maraghi berkata: Kami ilhamkan kepada mereka dengan kemahuan yang keras, meneguhkan mereka dengan cahaya keimanan sehingga jiwa mereka tidak menyukai lagi kehidupan mewah yang selama ini mereka alami bahkan membencinya. 

Ketika berhadapan dengan raja yang kejam itu, Daqiyanus iaitu ketika raja mengecam mereka dengan pertanyaan mengapa tidak mahu menyembah patung-patung? Lantas mereka berkata: Tuhan kami adalah yang memiliki langit dan bumi dan pemelihara segala makhluk. Kemudian kata-kata tersebut dijelaskan lagi dengan pernyataan bahawa mereka hanya berlindung dengan Allah SWT.

Sumber: Utusan Malaysia

Ahad, 3 Mac 2013

Al-Quran perlu dibaca, dijiwai

Saya menghadapi kekeliruan kerana ada sesetengah orang mengatakan tidak boleh membaca al-Quran jika seseorang itu hanya mahir mengaji tanpa memahami maksudnya, malah sia-sia dan boleh murtad.

Disebabkan itu, saya menjadi takut untuk mengaji kerana belum dapat menghayati isi kandungannya sebab tidak faham. Apa pandangan Dr?

Muhammad Khairul,
Kuala Lumpur


Pandangan sedemikian adalah salah dan tidak perlu diikut kerana bukan berdasarkan nas sahih dan akal yang waras.

Imam al-Ghazali dalam Ihya’ meletakkan bab pembacaan al-Quran (tilawah atau qiraat al-Quran) sebagai sebahagian amalan sunat (nawafil) berdasarkan dalil al-Quran dan hadis.

Ada pertanyaan seorang sahabat mengenai bilangan yang dibenarkan menghabiskan keseluruhan bacaan al-Quran.

Saranan Rasulullah SAW yang pertama kepada sahabat terbabit ialah dia boleh menghabiskan (khatam) bacaan al-Quran pada setiap bulan.

Bagaimanapun, sahabat terbabit terus bertanya kerana berasa mampu menghabiskan dalam masa yang lebih singkat.

Rasulullah SAW menambah bahawa al-Quran dibolehkan khatam dalam masa 10 hari. Apabila terus ditanya baginda menyatakan tujuh hari dan tiga hari.

Tiga hari ialah tempoh yang paling cepat untuk khatam al-Quran. Bayangkan kedudukan kita sekarang ini berbanding dengan sahabat Nabi.

Selain dibaca, al-Quran perlu difahami dan dilaksanakan ajarannya. Kita boleh merujuk terjemahan al-Quran dalam memahami maksud ayat al-Quran.

Malah kita digalakkan juga menghadiri kelas tafsir supaya dapat membantu memahami al-Quran.

Begitu juga membaca buku mengenai ilmu al-Quran, yang disebut sebagai ulum al-Quran.

Sumber: MyMetro

Hikmah Al-Quran: Toleransi asas tamadun Islam berkembang

Rasulullah hormati penganut agama lain

Firman Allah SWT: “Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani) dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama-Nya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.” (Surah Al-Haj, ayat 40) 

Islam adalah agama perdamaian dan agama toleransi. Ia bukan kata-kata kosong tetapi sesuatu yang dijelaskan Allah SWT dalam banyak tempat dalam al-Quran dan dibuktikan secara praktikal oleh Rasulullah SAW melalui sejarah kehidupan dan perjuangan Baginda. Firman Allah: “Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepada-Nyalah, kami patuh dengan berserah diri.” (Surah al-Ankabut, ayat 46)
 

Antara perkara awal yang dilakukan Rasulullah SAW bila tiba di Madinah ialah mengadakan perjanjian dengan orang Yahudi.

Inti pati perjanjian itu ialah negara Islam Madinah perlu menghormati kepercayaan dan agama mereka, mempertahankan mereka daripada segala bentuk ancaman dan menjadikan mereka sebahagian masyarakat Madinah yang akan mempertahankan setiap inci buminya.

Rasulullah SAW sendiri mempunyai jiran-jiran dalam kalangan ahli kitab yang dilayan begitu baik oleh Baginda. Perkara biasa dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika itu ialah memberikan mereka hadiah dan begitu juga sebaliknya, mereka memberikan Nabi hadiah.

Pernah satu ketika rombongan Nasrani Habsyah bertandang ke Madinah, Rasulullah SAW menempatkan mereka di masjid. Secara peribadi, Rasulullah SAW melayan mereka dan mengungkapkan kata-kata penuh makna, “Mereka pernah memuliakan sahabat-sahabat kita dan aku suka diriku sendiri memuliakan mereka.” 

Sebenarnya perbezaan agama tidak menghalang kita untuk berbuat baik, berkasih sayang dan bertoleransi dalam perkara diizinkan oleh syariat.

Firman Allah: “Pada masa ini dihalalkan bagi kamu (memakan makanan) yang lazat-lazat serta baik-baik. Dan makanan (sembelihan) orang yang diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu dan makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan kepada mereka) dan (dihalalkan kamu berkahwin) dengan perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya di antara perempuan-perempuan yang beriman, dan juga perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya dari kalangan orang yang diberikan Kitab dulu daripada kamu.” (Surah al-Maidah, ayat 5)

Satu peristiwa yang lebih menakjubkan mengenai toleransi ini ialah kedatangan rombongan daripada Nasrani Najran yang disambut oleh Rasulullah SAW. Sekali lagi Rasulullah menempatkan tetamu berlainan akidah ini di Masjid Nabawi dan membenarkan mereka sembahyang berdasarkan kepercayaan mereka di satu sudut, manakala Rasulullah dan sahabat bersolat jemaah di satu sudut lain dalam satu masjid.

Selepas itu Rasulullah berbincang, berdialog serta berdebat bersama mereka dengan penuh beradab dan berakhlak. Sebenarnya apa yang dilakukan Rasulullah SAW ini tidak lain tidak bukan hanyalah sebagai kepatuhan kepada saranan Allah SWT.

Firman Allah: “Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepada-Nyalah, kami patuh dengan berserah diri.” (Surah al-Ankabut, ayat 46)

Bukankah penghinaan, ugutan dan menimbulkan bibit-bibit kebencian kepada penganut agama lain adalah sesuatu yang dicela oleh al-Quran dan pada masa sama menimbulkan permusuhan serta kebencian yang pasti tidak akan menguntungkan sesiapa.

Firman Allah SWT: “Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain daripada Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah al-A’nam, ayat 108)

Di atas asas toleransi inilah sebenarnya tamadun umat Islam berkembang. Orang bukan Islam buat kali pertama dalam sejarah hidup mereka melihat bagaimana Islam membina tamadun tanpa prejudis kepada orang lain bahkan pada masa sama memberi ruang cukup luas kepada bukan Islam untuk sama-sama menyumbang kepada pembinaan kemajuan dan ketamadunan dunia.

Begitulah toleransi yang dituntut tanpa kompromi berkaitan akidah dan kepercayaan kita. Setiap Muslim wajib beriman kepada rasul di samping keimanan kita yang tidak berbelah bahagi kepada Rasulullah SAW. Inilah umat Islam yang sebenarnya yang memiliki jiwa yang besar.

Firman Allah SWT: “Katakanlah (hai orang Mukmin): Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yakub dan anak cucunya, dan apa yang diberikan kepada Musa dan Isa serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi daripada Tuhannya. Kami tidak membeda-bedakan seorang pun di antara mereka dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya.” (Surah al-Baqarah, ayat 136)

Jelas sekali Islam tidak membenarkan kita bertindak zalim kepada penganut agama lain melalui tindakan kekerasan atau melahirkannya dalam bentuk provokasi sama ada tulisan atau ucapan. Islam mewajibkan kepada pemerintah menjaga tempat ibadah mereka daripada dicerobohi.

Sumber: Berita Harian

Seminar Kaedah Jibril

Alhamdulillah, hari ni dapat ke Seminar Hafazan Al-Quran Kaedah Jibril yang di conduct oleh Ustaz Asraff Ayob Al-Hafiz.


Dah lama dah beli buku ni...

Seminar di Auditorium Masjid Putra.
Skg jubah dah tukar kaler biru.. dah tak pink lg

Muka gembira bergambar dengan banner.. hehe
Balik rumah lepas Asar terus hafaz satu ayat 3 baris.. Nervous bercampur cemas.. dah lama tak menghafaz.. HeHeHe.. ^__^

Alhamdulillah. Tahun ni saya target nak hafaz Surah al-Kahfi. Semoga dipermudahkanNya. Amin.

Jumaat, 1 Mac 2013

Amalkan bacaan surah al-Kahfi

Mari kita amalkan bacaan surah al-Kahfi pada hari Jumaat.

Antara kelebihan membaca surah ini:
 
Saidina Umar R.A berkata: Nabi SAW telah bersabda : "Sesiapa yg membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Utknya cahaya dihari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat." [ Hadis Riwayat Ibnu Katsir]

Seorang lelaki sedang membaca Surah Al-Kahfi, di sisinya seekor kuda yang terikat dengan dua tali, maka awanpun datang menyelubungi, mendekat dan menghampiri, sehingga kuda lari terkejut, manakala dipagi hari beliau mendatangi Nabi SAW, dan menceritakan kejadian tersebut, maka bersabda Nabi : Itu adalah ketenangan yang turun disebabkan bacaan Al-Qur`an. [Hadis Riwayat Bukhari]

Tips: Kalau tak sempat nak baca sekaligus, bacalah 22 ayat setiap kali lepas waktu solat bermula lepas maghrib mlm Khamis. Kuatkan niat untuk istiqamah dalam melakukan amalan ini. InsyaAllah, akan dipermudahkanNya.


Waspada agenda iblis

SEBAGAI seorang Muslim, kita memiliki musuh yang terbesar. Siapapun kita, apapun mazhab dan aliran pemikiran, kita berkongsi musuh yang sama. Musuh terbesar setiap Muslim adalah iblis.

Sejak Allah SWT mengusirnya dari Syurga, iblis telah bersumpah akan terus memusuhi dan memperdaya manusia. Menarik manusia sebanyak yang boleh ke neraka adalah misi hidup iblis satu-satunya. 

Oleh kerana itu, Allah selalu mengingatkan kita agar berhati-hati dan menjaga diri daripada tipu daya dan bujuk rayu iblis.

Allah SWT berfirman: Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuhmu. Sesungguhnya syaitan-syaitan itu mengajak pengikutnya menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala. (al-Fatir: 6)

Agenda iblis

Untuk menjaga diri daripada tipu daya iblis, kita mesti mengetahui strateginya dalam menyesatkan manusia. Kita mesti tahu apa sebenarnya yang menjadi agenda utama iblis pada saat ini untuk menyesatkan umat Islam.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW menyebutkan bahawa syirik bukan lagi agenda terbesar iblis. Setelah pengutusan Rasulullah SAW kepada umat manusia, agenda tersebut dilihat sudah tidak lagi strategik dan relevan. Iblis sedar bahawa syirik tidak akan bertahan di hadapan cahaya iman yang sangat terang.

Iblis lalu beralih ke agendanya yang lebih realistik iaitu memecahbelahkan umat Islam dan menjadikan setiap Muslim memusuhi Muslim yang lain.

Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya iblis telah berputus-asa untuk kembali disembah di Semenanjung Arab. Akan tetapi, ia terus berusaha untuk mengadu domba mereka. (riwayat Muslim).

Perpecahan

Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas lautan. Ia lalu mengutus syaitan-syaitan ke semua penjuru dunia untuk menyesatkan manusia. 

Mana-mana yang paling banyak membuat kerosakan, maka dialah yang paling disukai iblis.
Salah satu daripada syaitan-syaitan kembali dan berkata: Hari ini aku telah melakukan ini dan itu. Iblis berkata: Engkau belum melakukan apa-apa. Lalu datang syaitan yang lain dan berkata: Aku telah berjaya memisahkan antara seorang suami dengan isterinya. Iblis memeluknya sambil berkata: Engkaulah yang terbaik. (riwayat Muslim).

Hadis ini jelas menunjukkan bahawa agenda terbesar iblis adalah memecah belah umat Islam. Perpecahan yang bersifat individual yang berlaku antara pasangan suami-isteri, mentua-menantu, abang-adik atau lain sebagainya amat dihargai iblis. 

Mana-mana syaitan yang berjaya mencetuskan perpecahan tersebut akan mendapat pingat penghargaan daripada iblis.

Sudah pasti tidak terbayang kegembiraan iblis apabila melihat perpecahan itu melibatkan kumpulan yang lebih besar. Apabila umat Islam saling mengkafirkan, saling memfitnah, saling berburuk sangka, enggan bertegur sapa, maka pada saat itu iblis tersenyum lebar. Misi terbesarnya terlaksana seperti mana yang ia inginkan.

Satukan hati

Sebagai Muslim kita mesti waspada dengan syaitan-syaitan ini. Mereka sangat pandai menipu kita untuk mewujudkan agenda iblis. Pasukan iblis bukan hanya syaitan-syaitan yang berbentuk halus, seringkali ia juga berbentuk manusia seperti kita.

Lebih penting daripada itu, berusahalah untuk menggagalkan agenda iblis ini. Yakni dengan cara merapatkan barisan dan menyatukan hati demi agama Allah. Jangan biarkan perbezaan pendapat yang berlaku dimanfaatkan oleh iblis sebagai celah yang akan meretakkan kesatuan kita.

Sumber: Utusan Malaysia

Kisah Ashab al-Kahfi

Oleh DR ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

SEGALA puji bagi Allah SWT, atas segala kurniaan dan nikmatnya yang tidak terhingga. Bagi ruangan tafsir kali ini penulis mungkin mengubah sedikit perbincangan dengan memukadimahkan surah al-Kahfi. Penulis hanya membincangkan ayat-ayat yang berkaitan dengan kisah yang dipaparkan dalam surah tersebut. Antara kisah tersebut ialah Ashab al-Kahfi atau Penduduk Gua. Selepas tamat kisah tersebut akan berpindah pula pada kisah yang lain dan begitulah seterusnya.

Firman Allah SWT: Adakah engkau menyangka (hai Muhammad), bahawa kisah 'Ashabul Kahfi' dan 'Al-Raqim' itu sahaja yang menakjubkan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Kami? (al-Kahfi: 9)

Ibnu Kathir berkata: Yang demikian itu merupakan pemberitahuan daripada Allah SWT mengenai kisah Ashab al-Kahfi secara global dan ringkas.

Ibnu Juraij menceritakan daripada Mujahid mengatakan: "Di antara tanda-tanda Kami (Allah SWT) terdapat apa yang lebih aneh daripada hal tersebut."

Abdul Rahman bin Zaid bin Aslam berpendapat: "Al-Raqim bererti Kitab."

Al-Maraghi berkata: Janganlah kamu menyangka kisah penghuni gua dan pemilik batu bertulis seperti yang disebut dalam kitab lama, ketika mereka hidup dalam waktu yang lama, adalah suatu keajaiban jika hendak dibandingkan dengan perhiasan yang Kami jadikan di muka bumi.
Ini disebabkan kisah tersebut bukan sahaja mengagumkan antara tanda-tanda kekuasaan Kami yang lain, malah kejadian perhiasan bumi dengan segala keajaibannya adalah indah daripada kisah penghuni gua itu. 

Oleh itu, para ketua agama lain pun termangu-mangu kehairanan melihat kisah serupa itu, justeru Aku mengajakmu dan umatmu untuk memandang yang lebih besar lagi daripada peristiwa itu iaitu memandang alam semesta dan segala keajaiban yang berupa penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, peredaran matahari, bulan dan bintang.
Begitu juga dengan ayat-ayat lain seumpamanya yang menunjukkan kekuasaan Allah SWT menurut kehendak-Nya tanpa ada yang menghalangnya. 

Namun, kisah yang berisi keanehan itu tidak cukup untuk menarik perhatian mereka melakukan kebaikan dan kebahagiaan seperti yang diingini oleh manusia untuk dijadikan sebagai cita-citanya yang luhur supaya memperoleh kebaikan dunia atau akhirat.
Oleh yang demikian, selidikilah apa yang ditulis dalam lembaran alam semesta ini, tetapi bukan hanya menyelidik apa yang tertulis di lembaran gua tersebut.

Menurut pendapat al-Zujaj, Allah SWT menerangkan kisah Ashab al-Kahfi bukanlah sesuatu yang menghairankan jika dibandingkan dengan ayat-ayat lain. Ini disebabkan penciptaan langit dan bumi serta segala yang ada lebih mengagumkan lagi daripada kisah mereka.
Hamka berkata: Maksud ayat ini adalah apakah engkau menyangka atau manusia menyangka bahawa manusia yang dicipta Allah tertidur beratus tahun di dalam gua yang sunyi terpencil itu sudah sebahagian daripada kuasa Allah SWT? Padahal banyak lagi takdir Allah SWT di dalam alam ini yang lebih menakjubkan dan lebih ganjil. 

Sungguhpun kisah penghuni gua ini belumlah suatu yang ganjil di sisi Allah SWT, Yang Maha Kuasa mengatur alam menurut kehendak-Nya, demi untuk memuaskan kehendak orang yang bertanya, pertanyaan tentang penghuni gua yang diterangkan Allah SWT sebagai wahyu.
Firman Allah SWT: (Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat daripada sisi-Mu dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami. (al-Kahfi: 10)

Al-Maraghi berkata: Para pemuda itu berlindung di dalam gua untuk melindungi agama mereka supaya tidak mendapat bencana daripada penyembah patung dan berhala dengan berdoa: Tuhan kami, dengan keredaan-Mu yang kami harapkan dan ketaatan kepada-Mu, berikanlah kepada kami petunjuk dalam setiap urusan untuk menuju ke jalan kebenaran bagi melakukan apa yang kami sukai kemudian anugerahkan kepada kami keampunan dan keamanan daripada musuh.

Hamka berkata: Allah SWT mewahyukan bahawa ada beberapa pemuda yang sedang ditimpa kesusahan, lalu meninggalkan kampung halaman mereka dan bersembunyi ke dalam sebuah gua. Dan ketika dalam perjalanan itu, mereka tidak pernah lupa memohon rahmat perlindungan daripada Allah SWT, disertai pula dengan tuntutan dan pimpinan agar mereka tidak tersesat dari jalan yang benar.

Firman Allah SWT: Lalu Kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya dalam gua itu, bertahun-tahun, yang banyak bilangannya. (al-Kahfi: 11)

Al-Maraghi berkata: Kami tutup telinga mereka dengan penghalang yang mereka tidak mendengar dan Kami juga menjadikan mereka tidur lelap tidak bangun-bangun lagi walaupun di dalam gua itu bising dengan pelbagai suara sehingga bertahun-tahun lamanya yang tidak dapat dihitung.

Hamka berkata: Ditakdirkan oleh Allah SWT bahawa mereka tertidur, sehingga tidak suatu pun yang didengar mereka dalam tempoh bertahun-tahun. Dan tiada pula orang lain yang tahu kerana gua tersebut terletak jauh dari tempat kediaman manusia.

Sumber: Utusan Malaysia

Jaguh al-Quran

DEMI cintanya yang mendalam terhadap al-Quran telah membuka hati seorang anak muda untuk menguasai dan menghayati ayat kitab suci serta isi kandungnya sehingga beliau berazam menunaikan perkara itu sehingga akhir hayatnya.

Perjuangannya untuk memartabatkan al-Quran bukan hanya dipraktikkan dengan menyertai beberapa siri pertandingan musabaqah tetapi insan seni tersebut yang merupakan Juara Akademi Al-Quran (AQ) musim kedua melaksanakan tanggungjawab itu dengan menjalankan pelbagai perkara termasuklah mengajar ilmu tajwid kepada masyarakat.

Bagi Anuar Hasin, 29, ketika ditemui baru-baru ini berkata, kelebihan suara dianugerahkan oleh Allah terhadap beliau sewajarnya digunakan untuk mempelajari dan mendalami ilmu taranum.

"Ilmu taranum bukan semua orang dapat menguasai memandangkan ia merupakan keistimewaan dan kemahiran semula jadi yang dianugerah Allah. Oleh demikian, nikmat kurniaan itu digunakan sebaiknya dengan menguasai ilmu berkenaan.

"Bahkan lagi banyak yang saya dalami, lagi banyak benda saya ketahui. Bukan sekadar itu, dengan membaca dan mendalami al-Quran hati menjadi tenang dan setiap perbuatan serta tindakan mendapat petunjuk," kata beliau.

Terdahulu, ketika menceritakan sejarah pembabitan beliau dalam dunia seni taranum sejak berusia 11 tahun, jelas Anuar kemahiran itu memerlukan teknik dan ilmu yang perlu dibimbing oleh guru-guru pakar. Atas sandaran itu, beliau sanggup menjelajah seluruh negara demi untuk berguru dengan tokoh-tokoh al-Quran tanah air.

Bermula di Pulau Pinang kemudian Perak sehinggalah Kelantan, pelbagai tokoh taranum seperti Datuk Faizul Ghazali, Abdul Rahim Ahmad, Faridah Mat Saman dan lain-lain lagi termasuk dari dalam dan luar negara merupakan antara guru-guru beliau.

Tambah beliau lagi, dengan ilmu daripada tokoh-tokoh berkenaan telah menambah keinginannya untuk menyertai pelbagai pertandingan bermula di peringkat negeri dan kebangsaan.

"Selain itu, saya pernah menyertai Akademi Al-Quran musim pertama, tetapi tidak berjaya merangkul tempat pertama. Alhamdulillah saya berjaya mendapat juara pada musim kedua pula.

"Bagaimanapun pertandingan yang disertai itu bukan untuk mempertandingkan atau menunjuk-nunjuk kebolehan taranum, tetapi untuk mengajar masyarakat untuk mencintai al-Quran dengan mendengar ayat-ayat suci berkenaan," ujar beliau.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda Siasah Syariah (Sains Politik Islam) itu turut memberitahu, walaupun berlainan jurusan tetapi soal itu bukan merupakan satu batu penghalang untuk beliau mendalami ilmu taranum, bahkan Anuar meneruskan penguasaan kemahiran dengan melanjutkan pengajian di peringkat doktor falsafah.

"Sebenarnya ia tidak pernah menganggu pembelajaran saya, bahkan menerusi bacaan al-Quran telah menyebabkan perjalanan hidup tersusun dengan keberkatan ayat-ayat suci al-Quran," kata beliau yang merupakan salah satunya perintis penulisan tesis dalam kajian ilmu taranum.

Kualiti bacaan al-Quran masyarakat

Anuar berpendapat, secara umumnya kesedaran terhadap budaya membaca al-Quran dalam kalangan umat Islam negara ini semakin baik apabila pihak kerajaan mewujudkan pelbagai dasar dan program bertujuan untuk meningkatkan mutu bacaan kitab suci itu.

Bukan setakat itu, jelas Anuar kemunculan alat bantu belajar al-Quran seperti pen digital al-Quran dan termasuk juga al-Quran Braille untuk orang kurang upaya mata penglihatan telah memperlihatkan bahawa semakin ramai sedar untuk mendalami al-Quran.

Bagaimanapun Anuar memberitahu beliau difahamkan bahawa jumlah buta al-Quran menunjukkan jumlah yang membimbangkan. Hal itu disebabkan oleh faktor budaya hendonisme sehingga menyebabkan golongan belia lalai untuk mempelajari ilmu al-Quran.
Sehubungan itu, Anuar berkata semua pihak termasuk ibu bapa perlu berganding bahu dengan menerapkan pembudayaan pembacaan al-Quran dalam kalangan generasi muda.
"Saya merasakan semua ustaz perlu berusaha untuk memahamkan masyarakat tentang kewajipan menguasai al-Quran. Contohnya, mengadakan program khas pengajian quran di peringkat jabatan kerajaan, syarikat swasta, pusat pendidikan dan lain-lain. Tidak semestinya dilakukan di masjid atau surau sahaja.

"Selain itu, media perlu memainkan peranan dengan mengadakan program didikan al-Quran seperti interaktif membaca al-Quran, Akademi al-Quran termasuk menerbitkan filem dan drama berkisar daripada kisah-kisah terdapat kitab suci itu.

"Saya baru pulang dari Pakistan. Di negara itu mereka menganjurkan ihtifal atau konsert al-Quran dengan memanggil para qari tempatan dan antarabangsa untuk mengalunkan ayat-ayat suci. Saya mencadangkan sudah tiba masanya kita menganjurkan program seumpama itu di negara ini," kata Anuar.

Beliau sempat menegur tanggapan beberapa pihak yang mengatakan bahawa al-Quran dikhususkan untuk golongan agama sahaja. Ujar beliau, al-Quran diturun kepada seluruh manusia dan tidak dikhususkan kepada golongan ulama.

"Apa salahnya kita mendalami al-Quran, tidak rugi. Bahkan kita akan mendapat pahala daripadanya malah mendapat syafaat pada hari kiamat kelak.

"Jika lidah masih lembut, eloklah kita memperbaiki mutu dan mendalami ilmu al-Quran. Al-Quran merupakan petunjuk kita sehingga bila-bila masa," tambah bapa kepada dua anak itu.

Sumber: Utusan Malaysia

Sikap manusia terhadap dosa

SEBAGAI manusia, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Kita bukannya seperti malaikat yang terhindar daripada melakukan dosa dan maksiat kepada Allah SWT. Kita juga bukan seperti para Nabi dan Rasul AS yang maksum iaitu sentiasa dipelihara oleh Allah SWT daripada dosa dan penderhakaan. 

Kelemahan yang ada pada diri kita menyebabkan kita mudah dikuasai oleh nafsu yang mengatasi iman kepada Allah SWT dan hari Akhirat. Lantas mendorong diri kita kepada melakukan dosa yang bakal mengundang kemurkaan Allah SWT.

Imam al-Ghazali menyebut perbuatan dosa itu ibarat makanan yang memudaratkan badan manusia. Begitulah apabila manusia melakukan dosa dan terkumpul dalam dirinya ia akan meracuni jiwa dan menghakis keimanannya. 

Malah perbuatan dosa juga akan menyebabkan hati menjadi gelap dan akhirnya sukar untuk menerima kebenaran. Terdapat empat golongan manusia yang melakukan dosa.
Golongan pertama ialah manusia yang melakukan dosa, kemudian menyesal dan bertaubat. Taubatnya terus menjadi dinding dan benteng kepada dirinya untuk tidak mengulangi maksiat dan dosa yang pernah dilakukan sebelum ini. Dosa tersebut telah menjadi debu ibarat penyakit yang telah disembuhkan apabila melalui proses rawatan yang berkesan. Inilah yang banyak berlaku kepada para sahabat RA. 

Sebahagian daripada mereka pernah melakukan dosa besar sewaktu berada di zaman jahiliah seperti membunuh, berzina, menanam anak perempuan dan sebagainya. Namun, setelah beroleh hidayah Islam, mereka meninggalkan kehidupan yang lama dan melakukan hijrah ke arah keimanan. Dosa yang pernah dilakukan selama ini bagaikan terhapus dan hilang daripada catatan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan daripada Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal. (Ali Imran: 135-136)

Golongan kedua ialah manusia yang melakukan dosa, kemudian bertaubat. Tetapi mengulangi dosa tersebut berulang kali. Golongan ini biasanya masih mempunyai iman. Namun, kawalan iman terhadap diri dan nafsu amat kurang. Lantas menyebabkan dia sukar untuk menahan diri daripada melakukan maksiat tersebut bila datang waktunya. Namun, selepas sahaja melakukannya, dia akan menyesal, lantas bertaubat pada Allah SWT. Persoalannya, adakah taubatnya akan diterima oleh Allah SWT?

Sebenarnya, penerimaan Allah SWT terhadap taubat yang dilakukan bergantung kepada sejauhmana keikhlasan dan kesungguhan hamba itu ketika bertaubat. Selagi mana dia bersungguh-sungguh untuk meninggalkan dosa yang dilakukan dan menyesal atas tindakannya, maka Allah SWT akan menerima taubat tersebut, walaupun selepas itu dia mengulanginya. 

Ini berdasarkan sabda Nabi SAW: Seseorang telah melakukan dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah SWT berfirman: Hamba-Ku telah melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya. Dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian selepas itu dia kembali melakukan dosa yang lain, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa, maka Engkau ampunilah dosaku. Lalu Allah SWT berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya. Dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Selepas itu, dia melakukan dosa sekali lagi, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku, aku telah melakukan dosa, maka ampunilah dosaku. Lalu Allah SWT berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka Aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bayangkan betapa Allah SWT Maha Pengampun dan menerima taubat hamba-hamba-Nya yang menyesal dan insaf serta kembali kepada Allah SWT walaupun setelah berulang-ulang kali melakukan dosa yang sama. Tetapi, ini bukanlah bermakna kita boleh mengulangi dosa-dosa yang telah dibuat. Sesiapa yang bertaubat dalam keadaan mempunyai niat untuk mengulanginya, sebenarnya dia hanya berlakon untuk bertaubat dan taubatnya itu tidak akan diterima oleh Allah SWT.

PENULIS dari Jabatan Pematuhan Syariah, Takaful Ikhlas Sdn. Bhd.
Sumber: Utusan Malaysia

Kemasyhuran Imam al-Syatibiy

DALAM satu wacana ta'dib yang dianjurkan Institut Quran Negeri Terengganu, penulis telah membentang satu artikel bertajuk, Sumbangan Imam al-Syatibiy dalam ilmu qiraat melalui karyanya Hirz al-Amani.

Nama Imam al-Syatibiy amat masyhur dalam dua disiplin ilmu iaitu; Qiraat dan Maqasid Syari'iyyah. Namun begitu, ia adalah dua penama yang berbeza. al-Syatibiy dalam ilmu qiraat ialah al-Qasim Ibnu Firruh Ibnu Khalaf Ibnu Ahmad al-Syatibiy meninggal dunia pada 590 Hijrah. 

Manakala al-Syatibiy dalam ilmu maqasid syar'iyyah ialah Ibrahim Ibnu Musa al-Syatibiy meninggal pada 790 Hijrah. Karyanya yang menjadi rujukan ramai ulama ialah al-Muafaqat dan al-I'tisam.

Al-Syatibiy yang dibicarakan pada kali ini ialah yang alim dalam ilmu qiraat. Penama ini amat wajar ditekuni sejarah kehidupannya dan kemasyhurannya kerana mempunyai hubungan yang kuat dengan seluruh umat Islam. Namanya terdapat di halaman akhir Mushaf di bawah tajuk, Pengenalan Mushaf.

Dalam pengenalan Mushaf tercatat bahawa mushaf ini ditulis dengan Qiraat Asim daripada riwayat Hafs. Dalam tajuk yang sama, semasa menghurai khilaf bacaan pada beberapa kalimah dicatat bahawa pandangan yang dikemukakan ialah pilihan Imam al-Syatibiy melalui matannya, Hirz al-Amani.

Syeikh Ali Dabba' telah menghurai seluruh tariq kepada 14 perawi yang dinasab kepada tujuh Qurra' dan menyatakan bahawa tariq riwayat Hafs ialah Ubaid Ibnu al-Sabbah. Beliau adalah murid kepada Imam Hafs. Walaupun begitu, Dr. Khalid Mansur menyatakan semua tariq adalah terkumpul dalam kitab Hirz al-Amani iaitu Karya Imam Syatibiy.

Kemasyhuran Imam Syatibiy dalam ilmu qiraat mempunyai beberapa faktor. Pertama, kealimannya dalam ilmu qiraat dengan mempelajari dan bertalaqqi daripada guru-guru Quran yang masyhur ketika itu seperti Abu Abdillah Muhammad Ibnu al-'As al-Nafazi dan Ibnu Huzail al-Balansi. Di Mesir beliau telah talaqqi dengan seorang guru Quran yang tinggi sanadnya iaitu Abu Tahir al-Silafi.

Kedua, al-Syatibiy masyhur dengan hasil karyanya dalam bidang Qiraat iaitu Hirz al-Amani wa Wajh al-Tahani. Karya ini mendapat tempat utama dalam mempelajari ilmu qiraat sejak mula ditulis hingga ke hari ini. Bahasa yang digunakan dalam bentuk rangkap syair begitu hebat sehinggakan keseluruhan syairnya sebanyak 1,173 rangkap diakhir setiap satunya dengan huruf lam.

Sebelum karya ini mendapat tempat di hati peminat ilmu qiraat, kitab yang menjadi rujukan Qiraat Tujuh ialah al-'Unwan karangan Abu Tahir Ismail Ibn Khalaf (meninggal pada 455 hijrah). Apabila munculnya Hirz al-Amani, peminat ilmu qiraat beralih daripada al-'Unwan dan mula menekuni Hirz al-Amani.

Abu Syamah yang mensyarah Hirz al-Amani telah mendalaminya dan menghafaz keseluruhan rangkap syairnya. Beliau berkata, Hirz al-Amani ialah kitab pertama yang aku hafaz selepas al-Quran. Pengajian Hirz al-Amani bersambung sanad dengan penulisnya sebagaimana terdapat dalam halaman akhir kitab ini di mana Syeikh Ali Dabba' telah menganugerah sanad Hirz al-Amani kepada muridnya, Syeikh Abdul Aziz 'Uyun al-Sud.

Ketiga, ramai murid Imam Syatibiy yang talaqi Qiraat daripadanya menjadi ulama yang tersohor. Mereka menyebarkan Hirz al-Amani di Syria seperti Imam al-Sakhawi, Ali Ibn Syuja' merupakan Syeikh Qurra di Mesir, Muhammad Ibnu Yahya ialah pakar rujuk Qiraat di negerinya Syatibah dan dua murid kanannya meneruskan pengajaran Qiraat di tempat Imam Syatibiy iaitu Abu Amru Ibnu al-Hajib dan Abu Abdillah Ibnu Umar al-Qurtubi.

Selain faktor di atas yang lebih utama lagi ialah keikhlasan Imam Syatiby dalam menghasilkan karyanya Hirz al-Amani. Selepas selesai menulis, Imam Syatibiy bermusafir ke Mekah. Beliau tawaf Kaabah dengan jumlah yang banyak sambil berdoa yang bermaksud, "Ya Allah, Yang menciptakan langit dan bumi, Yang mengetahui perkara ghaib dan zahir, Tuhan rumah yang agung ini, manfaatkanlah setiap yang membaca matan ini."

Hasilnya, sampai ke hari ini semua pusat pengajian al-Quran di luar negara seperti Maahad Qiraat Syubra Mesir, Kuliyah Quran Madinah dan boleh dikatakan seluruh maahad tahfiz di Malaysia yang menawarkan subjek Qiraat akan menjadikan Hirz al-Amani sebagai sukatan pelajarannya. 

Semoga Allah SWT merahmati penulisnya Imam Syatibiy dan menggolongkan kita semua di kalangan ahli al-Quran.

Sumber: Utusan Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...