Sabtu, 7 Julai 2012

Sombong jejas keharmonian

Kesopanan melahirkan pekerja sensitif terhadap keperluan perkhidmatan

Apabila meneliti surah al-Furqan dari ayat 63 hingga 77, Allah SWT menyenaraikan ciri-ciri akhlak hamba-Nya yang baik lagi beriman yang berhak untuk mendapat balasan baik daripada-Nya. Panduan daripada al-Quran ini amat berguna untuk dihayati dan dijadikan amalan untuk melonjakkan mutu perkhidmatan dan kerja seharian. Ciri pertama yang disebut dalam ayat itu ialah sifat sopan dan tidak sombong.

Firman Allah bermaksud: “Dan hamba yang baik dari Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati; dan apabila orang jahil menyapa mereka, maka mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandungi) keselamatan.” – Al-Furqan ayat 63)

Menurut Ahmad Mustafa al-Maraghi dalam tafsirnya, perkataan al-Haun bermaksud halus, lembut iaitu mereka berjalan dengan tenang dan sopan bukan dengan kesombongan. Justeru, yang mendapat rahmat Allah adalah insan yang tawaduk bukan takbur.


Jika dalam memberikan perkhidmatan, kesombongan boleh menyebabkan pekerja cenderung untuk tidak peduli, menghargai orang lain dan lebih mengutamakan diri sendiri. Jika sikap ini dibawa dalam alam bekerja, sudah tentu ia tidak akan membuahkan hasil kerja disenangi rakan dan pelanggan.


Apatah lagi jika bertugas di bahagian kaunter. Mereka yang memiliki sifat ini akan terdorong untuk tidak mengendahkan pertanyaan, aduan dan keperluan pelanggan. Mereka ini perlu dielakkan daripada ditugaskan di bahagian perkhidmatan kaunter jika sikap ini tidak berjaya dilentur.

Ia bukan saja akan menimbulkan masalah dan ketidakpuasan hati dalam kalangan pelanggan, juga akan memburukkan keseluruhan imej organisasi.

Jika seorang pengurus atasan pula memiliki sikap kesombongan diri, ia cenderung antara lain bersifat ego dengan tidak mudah menerima pandangan dan teguran dari pihak bawahan atau sesuatu keputusan yang tidak menepati kehendaknya walaupun telah dipersetujui ramai.


Sombong jejas keharmonian


Begitulah besarnya kesan kesombongan yang hanya ada pada diri seorang pekerja jika tidak segera ditangani sekali gus menyebabkan suasana dalam organisasi tidak harmoni dan saling menghormati.


Peringatan Lukman al-Hakim bermaksud: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Surah Lukman, ayat 18)


Ciri ibad al-Rahman seterusnya ialah apabila disapa dengan perkataan buruk oleh mereka yang jahil, mereka tidak membalasnya dengan perkataan serupa tetapi memberi kemaafan dan hanya berkata dengan perkataan yang baik.


Latih sifat tenang


Sering kali terjadi pelanggan yang marah dan tidak berpuas hati mengeluarkan kata-kata kesat. Namun, pekerja sering dilatih untuk bersifat tenang dan tidak membalasnya dengan kekasaran. Mereka dilatih memberikan layanan baik dan mengawal diri berdepan kerenah pelanggan.


Daripada Saidatina Aishah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya lemah lembut dalam segala sesuatu akan dikira sebagai amal baik oleh Allah dan orang yang tidak berlemah lembut akan dicerca.” (Hadis riwayat Imam Muslim)


Kesopanan juga akan melahirkan pekerja yang sensitif iaitu peka terhadap keperluan perkhidmatan serta dengan mudah dapat merasakan apa diinginkan pelanggan. Sifat sensitif ini adalah akhlak terpuji.


Rasulullah SAW yang diutuskan mempunyai sifat sangat mengasihi dan sangat menginginkan kebaikan dan melindungi umat Baginda. Justeru, memupuknya dalam diri serta mengamalkannya adalah akhlak terpuji sekali gus akan memajukan rasa tanggungjawab terhadap amanah organisasi.


Sifat sopan dan tidak sombong ini sangat mulia dalam setiap tindak tanduk dan amat penting untuk dijadikan prinsip dalam pengurusan semasa memberikan perkhidmatan kepada pelanggan.


Nilai ini telah dijadikan satu daripada amalan nilai 8S yang disenaraikan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) ketika berurusan dengan pelanggan untuk diamalkan dalam perkhidmatan.


Kedua-dua nilai amalan menunjukkan sikap menghormati serta prihatin terhadap keperluan pelanggan sesuai dengan teras perkhidmatan untuk berusaha mengikis sikap mementingkan diri serta berkhidmat dengan penuh muhibah dan kemesraan.

Sumber: Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...