Khamis, 26 Julai 2012

AL-Quran bukan bait-bait syair


Firman Allah SWT:



Maksudnya: “(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan kami tidak mengajarkan syair kepadanya dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang kami wahyukan kepadanya ini tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan kitab suci yang memberi penerangan. (Yasin: 69)


HURAIAN
Menerusi ayat ini Allah SWT menafikan dengan tegas bahawa Rasulullah SAW diajar syair. Jika Allah tidak mengajarnya, maka sudah tentu baginda tidak akan tahu, kerana seseorang rasul itu tidak mengetahui sesuatu melainkan apa yang diajarkan Allah kepadanya. Allah turut menafikan kesesuaian syair dengan Rasulullah SAW. 


Syair mempunyai metodologi yang berlainan daripada nubuwah. Syair mengandungi perasaan keharuan(emosi) sedangkan perasaan itu berubah-ubah dari satu keadaan kepada satu keadaan. Sebaliknya nubuwah merupakan wahyu yang berlandaskan metodologi yang tetap dan jalan yang lurus. Ia tidak berubah-ubah mengikut hawa nafsu berbanding syair yang sifatnya sentiasa berubah berlandaskan pelbagai cetusan emosi.


KESIMPULAN
Al-Quran bukanlah bait-bait syair bahkan merupakan wahyu Allah kepada Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW bukanlah seorang penyair. Dakwaan kaum Musyrikin yang menyifatkan Nabi SAW sebagai seorang penyair adalah tuduhan yang tidak berasas kerana sejarah membuktikan bahawa kaum musyrikin (manusia) tidak mampu menyusun atau membawa ayatayat yang sebanding dengannya.


Sumber: Artikel Tafsir Jakim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...