Sabtu, 28 Mei 2011

Tasawwur Rabbani Menurut Al-Qur'an dan Al-Sunnah

Buku: Tasawwur Rabbani Menurut Al-Qur'an dan Al-Sunnah
Penulis: Ustaz Ramli Awang (UTM)
Terbitan: Al-Hidayah
Cetakan: 2002
Harga: RM15.00

Istilah Tasawwur:
1. Memberikan tanggapan kepada rupa yang dapat dikhayalkan (bayangkan)
2. Cuba memberi gambaran sebenar terhadap sesuatu

Saya extract some content from this book:

Dunia dan nilainya

1. Tasawwur sebenar terhadap dunia ialah: dunia tidak dapat menguasainya, sebaliknya dialah yang menguasai dunia. Dunia tidak meresap ke hatinya, tetapi sekadar berada digenggaman tapak tangannya, akan dilepasi bila-bila masa sahaja tanpa rasa terkilan, asalkan dia mendapat keradhaan Allah SWT. Nilai utama kepada kehidupan muslim di dunia ialah mendapatkan keampunan Allah serta keredhaanNya, jauh dari kemurkaanNya. Mereka tidak akan menukar dunia yang sementara dengan akhirat yang kekal. (Mukasurat: 46)

Dunia bersifat sementara, tidak kekal dan akan mempesonakan sehingga akhir hayat. Ingat tak hadis Nabi yang menyebutkan ttg anak Adam bila diberikan 1 lembah harta, kang dia cari satu lagi.. dan tetap mengimpikan lembah ketiga?

Usaha memisah-misahkan Islam

1. Perkara yang begitu dikesalkan juga, terdapat di kalangan umat manusia yang hanya menjadikan agama ini satu ibadat tanpa akhlak, atau yang memilih akhlak tanpa ibadat sedangkan hakikat sebenar Islam adalah meliputi keseluruhan aspek hidup manusia. (Mukasurat: 79)

Rasanya tu yang sampai ada yang keluar statement: takpe tak sembahyang tapi hati baik/ takpelah tak pakai tudung tapi hati baik. *skg nih biasa sgt kita dgr ayat2 camnih..* Itu contoh memilih akhlak tanpa ibadat.

Rabbaniyyah dalam matlamat dan hala tuju

1. Sesungguhnya manusia tidak diciptakan semata-mata untuk makan, minum dan berseronok-seronok bermain, dan kemudian selepas itu ia mati.. (Mukasurat: 100)

Manusia dicipta bermatlamat.

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Ad-Dhariyat, Ayat 56

Saya beli kat Yayasan Restu.. buleh beli online kat Al-Hidayah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...